Spółka Centralny Port Komunikacyjny zapewnia, że utrzymuje kontakty robocze z twórcami projektu Magrail, czyli kolei magnetycznej. Według przedstawicieli przyszłego Portu Solidarność zastosowanie takiego rozwiązania na szprychach CPK byłoby jednak mocno przedwczesne z uwagi na wstępną fazę zaawansowania tej innowacyjnej koncepcji.
W ramach największej krajowej inwestycji infrastrukturalnej przygotowywana jest budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Dla ponad 700 km z tych linii trwają od ub. roku inwentaryzacje przyrodnicze, a obecnie rozstrzygane są przetargi na dalsze prace przygotowawcze (STEŚ).
W pierwszym etapie, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie m.in. 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź, czyli kluczowy fragment tzw. igreka. Podstawowym założeniem programu jest to, aby z większości dużych polskich miast dało się dotrzeć do CPK i Warszawy w czasie do 2,5 godz. – Założenia projektu są takie, że pajęczyna połączeń KDP powstanie w systemie kolei konwencjonalnej: zakładaną maksymalna prędkością eksploatacyjną 250 km/godz. (prędkością projektową 350 km/godz.) i systemem zasilania na kluczowych odcinkach 25 kV AC – wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Przedstawiciel CPK podkreśla przy tym, że spółka jest otwarta na innowacje, dlatego z uwagą przygląda się wstępnym planom koncepcji Magrail, czyli kolei magnetycznej, którą da się uruchomić na konwencjonalnych liniach kolejowych. – Z twórcami tego projektu utrzymujemy też kontakty robocze – dodaje Majszyk i nie wyklucza dalszej współpracy. Szerzej o pomyśle Nevomo na wdrożenie takich rozwiązań w ramach inwestycji realizowanych przez CPK piszemy w tekście pt.
IDOM i Nevomo: Magrail można wdrożyć budując CPK.– Niemniej deklarowanie zastosowanie takiego rozwiązania na szprychach CPK byłoby mocno przedwczesne z uwagi na wstępną fazę zaawansowania koncepcji Magrail. Dlatego dotychczasowe założenia techniczne inwestycji kolejowych CPK, z których pierwsze mają być uruchamiane już w drugiej połowie obecnej dekady, pozostają niezmienione – podkreślił na koniec Majszyk.