Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Kapitał prywatny powinien mieć udział w finansowaniu lotniska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-10-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Kapitał prywatny powinien mieć udział w finansowaniu lotniska
mat. pras.
Argumentów przemawiających za udziałem kapitału prywatnego w finansowaniu CPK jest dużo – wynika z debaty podczas II Kongresu Rynku Lotniczego. Na razie jest zbyt wcześnie na ostateczne decyzje w sprawie wyboru ewentualnych partnerów kapitałowych. W finansowaniu oprócz banków polskich konieczny może okazać się udział zagranicznych.

Model finansowania CPK pozostaje jedną z wielu kwestii do ustalenia. Podstawowa alternatywa to wykorzystanie wyłącznie funduszy publicznych lub jakaś forma współdziałania z kapitałem prywatnym. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady.

– Brak udziału kapitału prywatnego byłby łatwiejszy od strony organizacyjnej. Z drugiej strony jednak doświadczony operator branżowy mógłby zoptymalizować zarządzanie ryzykiem. W projektach, przy których pracuję na co dzień, widać, że udział podmiotów prywatnych przynosi korzyści organizacyjne: pod warunkiem wyboru modelu, który naprawdę je zaangażuje – stwierdziła Marta Fredrych z kancelarii Baker, McKenzie, Krzyżowski i Wspólnicy. Temat ten doczekał się szerszego omówienia w raporcie Baker McKenzie i Polityki Insight, przedstawionym przez prelegentkę w osobnym wystąpieniu na KRL.

W rozważaniach nad sposobem finansowania CPK należy wziąć pod uwagę także wydolność polskiego systemu bankowego oraz potencjał sektora budowlanego. Oba tematy omówił dyrektor Biura Klienta Strategicznego (Przemysł Ciężki i Wydobywczy) PKO BP Artur Kucia. W jego ocenie rola, jaką w finansowaniu CPK mogą odegrać polskie banki, może być rolą znaczącą, ale nie wyłączną. Zdaniem bankowca wydolność polskiego systemu bankowego jest zbyt mała, by mógł on podołać temu zadaniu bez współudziału banków zagranicznych.

– CPK nie będzie działał w próżni gospodarczej. Inne klikumiliardowe inwestycje, takie jak rozbudowa elektrowni w Ostrołęce, instalacja PDH w Policach czy spodziewany początek budowy elektrowni jądrowej, będą angażować siły i środki. Inwestycja spowoduje, że na rynku pojawi się wzmożone zapotrzebowanie na beton, stal i siłę roboczą – przestrzegał Kucia.

Przedstawiciel PKO BO zwrócił uwagę na znaczenie krótkiego założonego czasu realizacji i zapowiedzi podniesienia płacy minimalnej, których realizacja będzie oznaczała zwiększenie kosztu pracy. Możliwości pozyskania kapitału będą się jednak zwiększały w miarę podejmowania kolejnych decyzji i powstawania opracowań, które zwiększą wiedzę potencjalnych inwestorów na temat warunków i okoliczności realizacji przedsięwzięcia.

– Szanse na to, że znajdzie się bank, który odpowie pozytywnie lub choćby udzieli gwarancji wykonawcom, będzie tym większe, im więcej wraz z upływem czasu będzie wiadomo na temat inwestycji – uzupełnił.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

B737 MAX 9 Alaska Airlines nie mógł latać przez ocean

Pasażer i linie lotnicze

B737 MAX 9 Alaska Airlines nie mógł latać przez ocean

Mateusz Kieruzal 08 stycznia 2024

TOPR podsumował działalność ratowniczą w 2023 r.

Biznes i przemysł

Poleciałem najbardziej popularną trasą świata. Seul – Czedżu

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

NIK skontroluje CPK. Wyniki za rok. Wild: To dobra wiadomość

Prawo i polityka

NIK skontroluje CPK. Wyniki za rok. Wild: To dobra wiadomość

Redakcja 08 stycznia 2024

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Infrastruktura i lotniska

CPK: Nowa prognoza IATA. Mniej pasażerów w 2030 r.

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

B737 MAX 9 Alaska Airlines nie mógł latać przez ocean

Pasażer i linie lotnicze

B737 MAX 9 Alaska Airlines nie mógł latać przez ocean

Mateusz Kieruzal 08 stycznia 2024

TOPR podsumował działalność ratowniczą w 2023 r.

Biznes i przemysł

Poleciałem najbardziej popularną trasą świata. Seul – Czedżu

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

NIK skontroluje CPK. Wyniki za rok. Wild: To dobra wiadomość

Prawo i polityka

NIK skontroluje CPK. Wyniki za rok. Wild: To dobra wiadomość

Redakcja 08 stycznia 2024

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Infrastruktura i lotniska

CPK: Nowa prognoza IATA. Mniej pasażerów w 2030 r.

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5