Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła etap przyjmowania zgłoszeń do Programu Dobrowolnych Nabyć od mieszkańców, którzy chcieliby sprzedać nieruchomości na obszarze przyszłego lotniska. Z najnowszych dostępnych danych wynika, że CPK kupiła już ok. 600 ha. W sumie do projektu zgłosiło się ponad 1100 właścicieli posiadających ponad 3200 ha – informuje Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
W procesie PDN jest aż 80 procent zabudowanych nieruchomości terenu lotniska CPK. – Liczby się jeszcze zwiększą, ponieważ weryfikujemy zgłoszenia, które wpłynęły tuż przed zamknięciem zgłoszeń – zastrzega Majszyk.
Program Dobrowolnych Nabyć (PDN) to rozwiązanie, jakiego dotychczas w Polsce nie było. Inwestor po raz pierwszy zaproponował obywatelom tak szeroki wachlarz bonusów, znacznie atrakcyjniejszych niż stosowana tradycyjnie procedura wywłaszczeń za odszkodowaniem.
PDN to odpowiedź na sytuację każdej z grup mieszkańców, których nieruchomości znajdują się na terenie lotniska. Proces określania wartości odtworzeniowej bez stopnia zużycia jest szczególnie korzystny dla osób posiadających starsze domy. Właściciele nowszych zabudowań częściej decydują się z kolei na możliwość sprzedaży nieruchomości z bonusami finansowymi (+20 proc. wartości rynkowej do gruntów i +40 proc. do zabudowań, np. domów). Rolnikom chcącym dalej uprawiać ziemię spółka CPK proponuje m.in. grunty zamienne.
Dla kredytobiorców CPK oferuje tzw. rekompensaty kredytowe (w tym przypadku kwota rekompensaty jest różnicą między saldem kredytu pozostającym do spłaty a skalkulowaną nową „zdolnością kredytową” rozumianą jako wielkość potencjalnego nowego kredytu przy zachowaniu niezmienionej wysokości raty). – Zależy nam na tym, żeby jak największa część transakcji odbyła się w trybie dobrowolnym, a nie wywłaszczenia za odszkodowaniem. Dlatego przeanalizowaliśmy sytuację różnych osób, rodzin, grup i gospodarstw domowych. PDN jest na tyle elastyczny, że każdy może w tym Programie znaleźć rozwiązanie odpowiadające jego sytuacji – wyjaśnia Majszyk.
Badania opinii na terenie inwestycjiPDN przyczynił się do zmiany nastawienia mieszkańców obszaru przyszłego lotniska. Jak wynika z corocznych badań społecznych realizowanych na terenie planowanego lotniska, spółka CPK w ciągu roku stała się wśród mieszkańców głównym źródłem informacji o inwestycji. Rok wcześniej respondenci częściej sięgali po informacje udzielane przez lokalny samorząd oraz od rodziny i znajomych. Dzisiaj swoją wiedzę o inwestycji budują przede wszystkim w oparciu o oficjalne informacje CPK kierowane do nich m.in. poprzez ulotki, broszury czy artykuły na stronie internetowej.
– Udało nam się przebić przez początkową ścianę niechęci i fałszywych informacji, a w efekcie PDN przyspieszył. Kiedy emocje opadły, a mieszkańcy zobaczyli konkretne oferty, chętniej rozmawiali z przedstawicielami spółki, a nie tylko z krytykami inwestycji, którzy próbowali zbić kapitał na antagonizowaniu nastrojów. Wygrał zdrowy rozsądek. Do lotniskowego PDN zgłosiło się ponad 1,1 tysiąca osób – komentuje Majszyk.
PDN trwa od ponad dwóch lat. Jak wynika z badań opinii, w 2021 roku połowa mieszkańców wolała wywłaszczenie za odszkodowaniem. Już w 2022 roku rozwiązanie to wskazało o 20 pkt. proc. mniej mieszkańców, a znacząco wzrosła chęć wcześniejszej sprzedaży nieruchomości spółce CPK i skorzystania z bonusów (o 12 pkt. proc.).
Tempo przygotowań, przeprowadzki i korzyści z PDNCelem spółki było pozyskanie przynajmniej 2/3 terenu przyszłego lotniska w formie transakcji dobrowolnych. Dzięki szybkiemu tempu wykupów pułap ten zostanie osiągnięty znacząco przed czasem. To m.in., dlatego na terenie projektowanego lotniska ruszyły już rozbiórki. – Prace zostały zakończone dotychczas na pięciu nieruchomościach, a wprowadziliśmy wykonawcę na 13 kolejnych (łącznie to ok. 50 budynków). W tym roku na terenie lotniska ruszą przygotowawcze prace budowlane, m.in. geologiczne i archeologiczne. O szczegółach będziemy informować – zapewnia Majszyk.
Dlaczego mieszkańcy zgłaszają się do PDN? Właściciel przystępujący do PDN może liczyć na wycenę na poziomie 140 proc. wartości rynkowej budynku i 120 proc. wartości gruntu. Inna możliwość to wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia – czyli np. za 100-metrowy dom z lat 50. spółka płaci tyle, by dana osoba mogła sobie wybudować nowy dom o powierzchni 100 mkw. według obecnych stawek. Co ważne, wartość każdej nieruchomości jest określana przez niezależnych rzeczoznawców w oparciu o operaty szacunkowe.
Mieszkańcom obszaru lotniska przysługują liczne udogodnienia i bonusy. Mogą skorzystać np. ze zorganizowanej i sfinansowanej przez CPK przeprowadzki oraz z konsultacji z doradcą zawodowym i szkoleń. Z konsultacji doradcy zawodowego skorzystało dotychczas 60 osób, a zgłaszają się kolejni chętni.
Zamiast klasycznej transakcji sprzedaży, właściciele nieruchomości mogą decydować się na wybór nieruchomości zamiennych, których CPK ma do zaoferowania ponad 600 ha, a z których znaczna część zlokalizowana jest w promieniu 100 km od lotniska. Działki te znajdują się w zasobach Skarbu Państwa, w tym: Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), Lasów Państwowych, Agencji Mienia Wojskowego (AMW), Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN), starostów i prezydentów miast na prawach powiatu.
Kolejowy PDN i webinarW dalszej kolejności
program wykupu nieruchomości analogiczny do PDN zostanie uruchomiony na terenach inwestycji kolejowych CPK, np. na trasie
Warszawa - Łódź, która ma być uruchamiana jednocześnie z pierwszym etapem lotniska, następnie na trasie
Łódź - Wrocław, a w dalszej kolejności np.
Katowice - Ostrawa, gdzie zainteresowanie tym rozwiązaniem już dziś jest bardzo duże.
O szczegółowych planach dotyczących dobrowolnego wykupu nieruchomości mieszkańcy usłyszeć już w najbliższą środę, 12 kwietnia, o godz. 16. To wówczas planowany jest dla nich kolejny webinar, czyli spotkanie z przedstawicielami CPK. Wydarzenie odbędzie się w trybie online, a rejestrować się na nie można poprzez
dedykowaną stronę.