Istotnym elementem projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego jest kolejowa infrastruktura dojazdowa. Odpowiadająca za realizację projektu spółka uważa, że budowa nowych linii dużych prędkości biegnących do CPK musi oznaczać przejście na system zasilania prądem zmiennym.
Początków dyskusji o ewentualnej zmianie zasilania na polskiej sieci kolejowej lub jej fragmentach możemy wiązać z projektem budowy kolei dużych prędkości. Został on jednak zawieszony przez ministra Nowaka w roku 2012. Teraz sprawa wróciła w związku z planami budowy CPK.
Aktualnie prowadzony przez PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
dialog techniczny na pociągi “lotniskowe” do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada zamówienie pociągów wielosystemowych – wyposażonych zarówno w systemy zasilania dla prądu stałego 3 kV, jak i prądu przemiennego 15 kV i 25 kV. Jak potwierdził “Rynek Kolejowy”, potrzeby te wynikają nie tylko z ewentualnej możliwości wykorzystywania taboru w połączeniach międzynarodowych, co z chęci wdrożenia nowego systemu zasilania sieci trakcyjnej w Polsce.
Nam udało się ustalić, że kwestia wyboru nowego systemu zasilania musi zostać rozstrzygnięta przed rozpoczęciem prac nad infrastrukturą kolejową budowaną w ramach projektu CPK. W ocenie odpowiedzialnej za tą inwestycję spółki system zasilania prądu zmiennego 25 kV AC, w przypadku szybkich kolei, a więc na planowanych nowych liniach Warszawa – CPK – Łódź oraz na przedłużeniu Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) na północ, jest nie tylko pożądany, ale i bardziej uzasadniony ekonomicznie.
– Obowiązujący w Polsce system zasilania prądem stałym 3kV DC jest nieefektywny ekonomicznie, zwłaszcza przy dużym zapotrzebowaniu mocy np. przy dużych prędkościach pociągów – podkreśla Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR w CPK. – Co istotne, obecnie użytkowany w Polsce nowoczesny tabor elektryczny na prędkości 200km/godz. i większej (składy ED250 i lokomotywy ES64U4) jest dwusystemowy, czyli umożliwia pracę zarówno w systemie prądu stałego, jak i systemach prądu zmiennego – dodaje.
Na tym jednak nie koniec. Zdaniem przedstawiciela spółki projekt przebudowy i modernizacji sieci kolejowej związanej z CPK wraz z powiązanymi z nim zakupami nowego taboru może stać się początkiem procesu wieloletniej ewolucyjnej konwersji systemu zasilania polskiej sieci kolejowej z prądu stałego 3kV DC na zmienny 25kV AC. – Pozwoli to również na integrację z planowaną siecią KDP Grupy Wyszehradzkiej, czyli KDP V4 – przypomina Majszyk. Zastrzega przy tym, że zmiana technologii zasilania będzie musiała odbyć się z uwzględnieniem takich czynników, jak dostępność środków finansowych i stopniowa zmiana parku taborowego przewoźników.