Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli studium wykonalności dla ok. 40-kilometrowego odcinka linii kolejowych nr 58 i 632 między Łętownią i Rzeszowem. To fragment tzw. "szprychy" CPK nr 6, czyli nowej trasy kolejowej. Docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Rzeszowem i Sanokiem.
Dobiega końca analiza wielokryterialna dla czterech wariantów odc. Łętownia – Rzeszów. Celem STEŚ jest opracowanie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.
Wybór wariantu inwestorskiego, czyli jednego preferowanego przebiegu, powinien zakończyć się na przełomie sierpnia i września. Na początku przyszłego roku wariant inwestorski – wraz z dwoma wariantami alternatywnymi – spółka CPK włączy do wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) o decyzję środowiskową dla odcinka Łętownia – Rzeszów.
Kolejny etap będzie obejmował przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez spółkę CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno-inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na przełomie I i II kw. 2023 roku. Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenia na budowę, a następne właściwą realizację. Jak wynika z obowiązujących harmonogramów, linia Łętownia – Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 roku.
Dla odcinka Łętownia – Rzeszów spółka CPK jest po II etapie spotkań informacyjno-konsultacyjnych w ramach STEŚ. W lutym i marcu tego roku odbyło się w sumie 15 spotkań z mieszkańcami (część w formule zdalnej z uwagi na sytuację pandemiczną), m.in. w Łętowni, Rzeszowie, Jasionce i Sokołowie Małopolskim. Wcześniej, a mianowicie w sierpniu i wrześniu ubiegłego roku, w ramach I etapu konsultacji spółka CPK zorganizowała 10 spotkań z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przechodziło osiem ówczesnych wariantów.
– Dzięki spotkaniom konsultacyjnym i analizie wielokryterialnej zmniejszyliśmy liczbę wariantów z ośmiu do czterech i opracowaliśmy korekty i szczegółowe rozwiązania techniczne (np. dotyczące rozwiązań bezkolizyjnych). W trakcie zbierania uwag od mieszkańców każdy z wariantów można było obejrzeć ze szczegółami na interaktywnych mapach – podkreślił Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Spotkania konsultacyjne pomogły w dokonaniu korekt wariantów. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe od strony technicznej, ekonomicznej, społecznej i środowiskowej. Efektem tych konsultacji była m.in. postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków – Rzeszów – Przemyśl w gminie Świlcza.
Dotychczasowe konsultacje, czyli spotkania z samorządowcami i mieszkańcami, nie były obligatoryjne. Wynikały z transparentności procedury inwestycyjnej i z chęci podzielenia się przez CPK z mieszkańcami wiedzą o projekcie już na wstępnym etapie przygotowań. Wymagane prawem konsultacje ze stroną społeczną będą prowadzone przez RDOŚ na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej.
Z Rzeszowa do Warszawy pociągiem w dwie godzinyDocelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie ok. 6 godz.).
Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych. Dzięki przygotowywanym inwestycjom CPK na terenie województwa podkarpackiego powstanie ok. 156 km nowych linii kolejowych.
Rozwiązania projektowe CPK w regionieZa sprawą budowy linii kolejowej nr 632 pasażerowie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka otrzymają szybkie, przelotowe połączenie z centrum miasta, co umożliwi dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej. Inwestycja CPK umożliwi dalszy rozwój Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).
Planowana linia nr 58 jest częścią „szprychy” CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też szybkie połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa, Stalowej Woli i Niska. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.
Z prognoz CPK (Pasażerskiego Modelu Transportowego) wynika, że z i do Rzeszowa w roku 2040 roku podróżować będzie ok. 17 tys. pasażerów dziennie. Dla porównania: w 2019 roku, przed pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, było to mniej niż 9 tys. pasażerów.
Program kolejowy CPKSpółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
W tej chwili CPK opracowuje 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) w różnych częściach Polski. Dotyczą one kolejowych odcinków: Warszawa – CPK – Łódź (dla tego 140-kilometrowego fragmentu gotowy jest wariant inwestorski); Łódź – Sieradz – Wrocław; Żarów – Wałbrzych – granica z Czechami; Sieradz – Kalisz – Poznań; Łętownia – Rzeszów; Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Ostrawa; Trawniki – Zamość – Bełżec; CPK – Płock – Włocławek i Węzeł CPK.
Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1.300 km z planowanych 2.000 km nowych linii kolejowych. Nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK, a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.