Maksymalny koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wyniesie osiem miliardów euro - ocenia "Puls Biznesu". Inwestorzy finansowi oraz branżowi, w tym zarządca lotniska Inczon w Seulu, wyłożą do 20 proc. zgromadzonego kapitału.
Jak przekonuje "Puls Biznesu" jest już kilku zainteresowanych inwestycją na Mazowszu. – Nakłady będą ponoszone w większości przez inwestorów prywatnych. Jest to wartość realna, wyrażona według obecnej wartości pieniądza. Zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli na przykład obligacji lub kredytu konsorcjalnego. Na organizację finansowania dłużnego przyjdzie jednak czas później. Zaczniemy natomiast od 40 proc., które chcemy zdobyć od inwestorów obejmujących udziały w spółce lotniskowej, czyli operatorze Portu Solidarność – wyjaśnił dla "Pulsu Biznesu" Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Zgromadzona w ten sposób pula podzielona zostanie w następujących proporcjach:
Dla skarbu państwa i państwowych osób prywatnych 51 proc.
Dla inwestorów branżowych i finansowych 49 proc.
Wśród zainteresowanych nie brakuje globalnych funduszy inwestycyjnych, a spółka CPK zaprosiła do udziału w przedsięwzięciu również operatorów lotnisk. – Do połowy przyszłego roku planujemy mieć krótką listę inwestorów i na tyle skrystalizowaną strukturę właścicielską, żeby możliwe było podpisane pierwszych umów – zapewnia Wild.
CPK jest już bliska wyboru wykonawców czterech wielkich pakietów projektowych. – W najbliższych dniach podpiszemy umowę z generalnym projektantem inżynierii lądowej – ujawnił dla "Pulsu Biznesu" Wild. Kontrakt będzie obejmować projekt dróg startowych i kołowania, a także płyt postojowych. Wartość umowy szacuje się na kilkaset milionów złotych. Ponadto będą też kontrakty z podmiotami odpowiedzialnymi za inwestycje kubaturowe, obejmujące wieżę kontroli lotów, hangary serwisowe czy strefę cargo. Podzielone zostaną na dwie części. Pierwsza będzie stricte lotniskowa, a druga obejmie obiekty, w których doświadczenie lotniskowe nie będzie kluczowe. – Ostatni z wielkich pakietów dotyczy integracji systemu lotniskowego – podsumował Wild. Według prezesa CPK planowane uruchomienie lotniska w 2028 roku jest nadal realne.
Więcej w "Pulsie Biznesu".