Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
19-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Otwarcie w połowie 2028 r. Chopin do zamknięcia
fot. CPK
Kluczowe założenia ramowe najnowszego Scenariusza Strategicznego Prognozy IATA zakładają otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego od drugiej połowy 2028 roku. Wtedy też nastąpi zamknięcie Lotniska Chopina.

We wtorek 19 grudnia spółka CPK zaprezentowała najnowszą prognozę IATA, zakładającą w 2030 roku obsłużenie przez nowe lotnisko 28 mln pasażerów. To aż o 12 mln mniej niż w poprzedniej wersji opracowania.

Parametry przepustowości na dzień otwarcia potwierdził wybrany inwestor strategiczny czyli konsorcjum Vinci i IFM, co może potwierdzać wcześniejsze doniesienia o tym, że chciał on ograniczenia skali pierwszej fazy projektu.

– Pierwszy lot planowany jest w 2027 rok i przypuszczam, że zrealizuje go "Papuga", samolot PAŻP, który dokona oblotu, żeby przetestować korytarze podejścia. Sezon letni w 2028 roku powinien być w pełni komercyjny. Wówczas dostępnych powinno być już dużo połączeń – zapowiadał jesienią 2021 roku Marcin Horała, były rządowy pełnomocnik ds. CPK.

Wśród kluczowych założeń ramowych Scenariusza Strategicznego najnowszej Prognozy IATA prym wiedzie stwierdzenie, że "otwarcie lotniska CPK następuje od drugiej połowy 2028 roku". Poniżej czytamy również, że "Lotnisko CPK zastępuje Lotnisko Chopina", którego przepustowość jest ograniczona z powodu limitów środowiskowych i infrastrukturalnych do 210 tys. operacji pasażerskich rocznie.



W kolejnych założeniach autorzy prognozy odnoszą się do przyszłości lotnisk w Radomiu i Modlinie. To otwarte ponownie wiosną 2023 roku gwarantuje roczną przepustowość na poziomie od 3 do 3,5 mln pasażerów. "Listy intencyjne podpisane przez PPL z liniami lotniczymi stanowią bazę do zbudowania siatki połączeń w prognozie na pierwsze trzy lata" - czytamy w dokumencie.

A co wiemy w przypadku Modlina? "Na podstawie zapisów z decyzji środowiskowej przepustowość zakłada 66 operacji na dobę". Drugą adnotacją jest "wygaśnięcie umowy z Ryanair". Pozostałe porty regionalne obsługują natomiast popyt rynkowy.

Na koniec założeń ramowych czytamy, że lotnisko CPK rozwija się jako główny hub dla Regiony CEE (czyli Europy Środkowo-Wschodniej - przyp. red.) oraz obsługiwane są wszystkie kategorie ruchu. Największy nacisk położony jest jednak na ruch transferowy oraz długodystansowy. Lotnisko CPK ma się również rozwijać jako węzeł cargo dla Polski i regionu CEE.

Od zakończenia wyborów przyszłość CPK budzi ożywione dyskusje. Maciej Lasek, poseł na Sejm z ramienia Koalicji Obywatelskiej, jest przekonany, że nowe centralne lotnisko nigdy nie powstanie. – Nic nie wskazuje na kontynuowanie prac części lotniczej. Odblokowany zostanie rozwój Modlina i odkurzone zostaną plany rozbudowy Okęcia – uważa z kolei Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Posłowie KO Michał Szczerba i Dariusz Joński apelują z kolei o audyt w sprawie budowy CPK. Poznaliśmy również stanowisko Radosława Kantaka, członka zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych oraz Sebastiana Mikosza, byłego prezesa PLL LOT i Kenya Airways, Grzegorza Polanieckiego, dyrektora generalnego Enter Air, Michała Kaczmarzyka, prezesa linii Buzz zależnej od Ryanaira, a także Anny Midery, prezeski portu lotniczego Łódź oraz posłanki partii Razem Pauliny Matysiak i nawet Donalda Tuska. Dariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważa zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji.

Prezes CPK Mikołaj Wild jest przekonany, że CPK powstanie w każdym przypadku, a ustępujący rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzega z kolei, że twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK Piotr Malepszak uważa natomiast, że lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK wymagają dokładnego audytu, a także urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów. Wreszcie Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT jest przekonany, że jeśli narodowy przewoźnik będzie mógł skorzystać z nowego lotniczego hubu, takiego jak projektowane CPK, powinien wykorzystać swoją szansę na sukces
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Pasażer i linie lotnicze

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Tomasz Śniedziewski 19 grudnia 2023

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Biznes i przemysł

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

CPK: Nowa prognoza IATA. Mniej pasażerów w 2030 r.

Infrastruktura i lotniska

CPK: Nowa prognoza IATA. Mniej pasażerów w 2030 r.

inf. pras. 19 grudnia 2023

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Łukasz Malinowski 11 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Pasażer i linie lotnicze

Paryż, Tokio, Nowy Jork. Trwa globalna inwazja pluskiew

Tomasz Śniedziewski 19 grudnia 2023

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Biznes i przemysł

COMAC dostarczył trzeciego zbudowanego C919

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

CPK: Nowa prognoza IATA. Mniej pasażerów w 2030 r.

Infrastruktura i lotniska

CPK: Nowa prognoza IATA. Mniej pasażerów w 2030 r.

inf. pras. 19 grudnia 2023

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Łukasz Malinowski 11 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5