Do 24 listopada br. trwają konsultacje społeczne dla ok. 120-kilometrowego odcinka tzw. „szprychy” CPK nr 1, czyli linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek, dla których spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Jest to pierwszy odcinek tzw. CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta.
Koncepcja tej bardzo potrzebnej kolejowej inwestycji pojawiła się w latach 70. ubiegłego wieku. To wtedy wykonano wstępne prace terenowe w okolicach Jaktorowa, a w 2012 r. - tuż przed Euro 2012 - w rejonie Warszawy oddano do użytku wiadukt autostrady A2 nad planowaną linią. To właśnie ten przepust pod A2 zostanie wykorzystany niebawem do przeprowadzenia Kolei Dużych Prędkości.
Trwają analizy pięciu wariantów przebiegu linii kolejowej Dla linii CPK – Sochaczew – Płock – Włocławek obecnie trwają prace studialne dotyczące pięciu wariantów tego odcinka. Celem STEŚ jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej wariantu inwestorskiego, czyli rekomendowanego przebiegu.
– Spotkania z mieszkańcami każdej z gmin, przez teren których przechodzą warianty kolejowe CPK, ruszyły 3 października i potrwają do 24 listopada. Jesteśmy na półmetku, dotychczas odbyło się 14 spotkań konsultacyjnych m.in. w gminach Stara Biała, Bodzanów i Wyszogród oraz w Płocku i Lipnie. Na listopad zaplanowaliśmy 12 zebrań, zaczynamy od gminy Iłów, Brudzeń Duży i Brochów, a będziemy kończyć we Włocławku oraz w gminach Dobrzyń nad Wisłą i Fabianki – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.
Szczegółowy wykaz wraz z datami, godzinami i miejscami konsultacji można znaleźć na stronie CPK na podstronie Dla Mieszkańców (zakładka Konsultacje społeczne). Tam też znajduje się
specjalna interaktywna mapa z proponowanymi wariantami. Zebrania konsultacyjne mają na celu prezentację proponowanych rozwiązań planowanej linii kolejowej, udzielenie odpowiedzi na pytania mieszkańców, a także uzyskanie oceny, uwag i propozycji zmian w postaci ankiet. Wnioski zostaną uwzględnione wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe od strony technicznej, ekonomicznej, społecznej i środowiskowej.
Każdy z prezentowanych wariantów zakłada obsługę Włocławka i Płocka.
– Mieszkańcy Płocka będą mogli skorzystać z pociągów Kolei Dużych Prędkości zatrzymujących się na głównej stacji w centrum miasta, a także ze składów regionalnych obsługujących przystanki w obszarze aglomeracji. Rozważamy również przystanki kolejowe w pobliżu osiedla Podolszyce i zakładów petrochemicznych Orlenu – mówi Piotr Studnicki, koordynator projektu CPK – Płock – Włocławek z Biura Relacji z Otoczeniem Inwestycji CPK.
– Natomiast pasażerowie z Włocławka skorzystają z pociągów, które będą się zatrzymywać na istniejącej już stacji kolejowej. Dzięki inwestycjom zapowiadanym przez Urząd Miasta powstanie też nowoczesny węzeł przesiadkowy łączący transport kolejowy, autobusowy i samochodowy. Pociągi jadące w kierunku Włocławka będą włączać się w istniejącą linię kolejową nr 18 przez węzeł po południowej stronie miasta – dodaje Studnicki.
Spółka CPK zakłada, że wybór wariantu inwestorskiego zakończy się w IV kwartale 2023 r. Następnie wraz z wariantami alternatywnymi zostanie on włączony do wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jej uzyskanie to ważny etap poprzedzający kolejne kroki inwestycyjne: wnioski o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenie na budowę, a potem właściwą realizację. Jak wynika z obowiązujących harmonogramów rozpoczęcie prac budowlanych na linii CPK – Płock – Włocławek planowane jest na III kw. 2028 r., natomiast ich zakończenie - do końca 2032 r.
Linia CPK – Płock – Włocławek. Dotychczasowe konsultacjeWykonawcą studium jest konsorcjum firm: IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo (lider), BBF i Arcadis. Prace studialne realizowane są od końca 2021 r. W I kwartale 2022 r. odbyły się pierwsze konsultacje samorządowe obejmujące omówienie 9 wstępnych wariantów przebiegu planowanych linii kolejowych. W lutym i marcu odbyło się 25 spotkań w każdej gminie, przez którą przechodzi projektowana linia kolejowa. Spotkania odbyły się w miejscowościach: Dobrzyń nad Wisłą, Kikół, Lipno, Tłuchowo, Wielgie, Bielsk, Bodzanów, Brudzeń Duży, Mała Wieś, Płock, Radzanowo, Słupno, Stara Biała, Wyszogród, Brochów, Iłów, Młodzieszyn, Sochaczew, Teresin, Fabianki, Włocławek, Kampinos.
Dzięki spotkaniom konsultacyjnym i analizie wielokryterialnej spółka CPK zmniejszyła liczbę wariantów z dziewięciu do pięciu, opracowała korekty oraz szczegółowe rozwiązania techniczne (np. lokalizacje skrzyżowań bezkolizyjnych).
Warto zaznaczyć, że dotychczasowe i planowane konsultacje w ramach STEŚ, czyli spotkania z samorządowcami i mieszkańcami, nie są wymagane prawem. Wynikają z przejrzystości procedury inwestycyjnej i z chęci podzielenia się przez CPK z mieszkańcami wiedzą o projekcie już na wstępnym etapie przygotowań. Dopiero na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej w RDOŚ ten podmiot udostępni zainteresowanym dokumentację do wglądu i da możliwość składania uwag.
Z Płocka do Warszawy pociągiem w ok. 50 minutDocelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 1 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Płocka do Warszawy Centralnej przejedziemy pociągiem w ok. 50 min (dla porównania: dziś taka podróż trwa ok. 2 godz. 30 min). Natomiast z Włocławka do tej samej stacji dojedziemy pociągiem w ok. 1 godz. 10 min (dziś trwa to co najmniej godzinę dłużej). Pociągi kategorii Regio Express, które również będą jeździły tą linią, umożliwią także atrakcyjne przejazdy w krótszych relacjach, korzystnych w przypadku codziennych dojazdów do pracy np. Lipno- Włocławek, Wyszogród-Płock i Wyszogród-Warszawa.
Początkowo, na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie poruszać się będą z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowa prędkość, jaką w przyszłości będą mogły osiągnąć najszybsze pociągi, to 350 km/h. Następna korzyść: na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Liczne powiązania z istniejącą siecią kolejową otworzą szanse dla przedsiębiorców na korzystanie z transportu kolejowego. W pobliżu Płocka planowany jest terminal intermodalny, którego ostateczna lokalizacja nie jest jeszcze potwierdzona. W toku studium spółka CPK rozmawia też z przedsiębiorcami na temat możliwości wykorzystania nowej infrastruktury na potrzeby transportu towarów.