Dwie nowe linie kolejowe dużych prędkości oraz skrócenie czasu podróży Łódź – Warszawa do 50 minut – to najważniejsze elementy programu dostosowania sieci kolejowej w województwie łódzkim do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Powiązania z istniejącą siecią mają zapewnić możliwość uruchamiania szeregu nowych relacji – w tym regionalnych ekspresów nieobsługujących centralnego lotniska. Założenia programu przedstawiono podczas regionalnych konsultacji strategicznych.
Przebieg nowej linii 85 (KDP Warszawa – CPK – Łódź – Poznań) na terenie województwa łódzkiego będzie częściowo, lecz nie całkowicie, pokrywał się z przebiegiem linii „Y”, zaproponowanym w studium z lat 2009-2013. Odchylenia występują, między innymi, w rejonie Brzezin (linia ma zostać poprowadzona znacznie bliżej miasta, a dalej od węzła autostrad A1 i A2, bardziej na południe, niż planowano). Być może uda się wykorzystać ten fakt do obsługi miasta, dotychczas zupełnie pozbawionego transportu szynowego. Do Sieradza i dalej w kierunku Poznania linia, którą ma wybudować CPK sp. z o. o., została wytyczona mniej więcej w śladzie „Ygreka”. Ważna modyfikacja nastąpiła w przypadku odnogi KDP w kierunku Wrocławia (linia kolejowa 87), która ma odgałęziać się już za Sieradzem i prowadzić do Wieruszowa (przed 2013 r. planowano rozwidlenie dopiero w okolicach Kalisza lub Ostrowa Wielkopolskiego).
219 km nowych linii w regionie
Pod centrum Łodzi linia ma przechodzić nowym, dwutorowym tunelem, zupełnie niezależnym od tego, do którego budowy
przygotowuje się obecnie konsorcjum Energopolu i PBDiM Mińsk Mazowiecki. To akurat rozwiązanie przejęto po planach KDP „Y”. Inaczej ma jednak wyglądać wyprowadzenie z węzła łódzkiego: zamiast odcinka równoległego do linii 14 powstanie nowy wylot, omijający od północy osiedle Retkinia i Konstantynów Łódzki. Szczegóły powiązań z istniejącą siecią nie są na razie znane.
Wszystkie nowo wybudowane linie w Łódzkiem mają mieć łączną długość 219 km. Oznacza to duży wzrost, ponieważ obecnie czynnych linii jest 1081 km. Nowa infrastruktura ma odznaczać się prędkością eksploatacyjną 250 km/h, a konstrukcyjną – 350 km/h. Sieć trakcyjna będzie zasilana prądem przemiennym 25kV 50Hz. Do „szprych” CPK w regionie zaliczono ponadto 305 km istniejących linii.
Z Łodzi do Warszawy częściej niż co 10 minut
Jeśli ruch pociągów po wybudowaniu CPK będzie odbywał się według założonej częstotliwości, poprawa oferty kolei dla pasażerów będzie znaczna. Na linii KDP wychodzącej z Warszawy na zachód pociągi mają wtedy kursować nawet 8 razy na godzinę. Na skrzyżowaniu z linią 11 część z nich (przeciętnie 1,5 na godzinę) pojedzie w kierunku Łowicza i Kutna, pozostałe 6,5 dotrze do stolicy regionu. Z Łodzi na zachód ma wyjeżdżać już tylko średnio 4,75 pociągu na godzinę, by w Sieradzu rozdzielić się na Poznań (2,75) i Wrocław przez Wieruszów (połączenia co pół godziny).
Dane te dotyczą pociągów, dla których przewidziano prędkość maksymalną 250 km/h (InterCity i InterRegio – ta druga ma wyróżniać się większą liczbą postojów i kursować w większym stopniu po modernizowanych liniach konwencjonalnych). Pociągi IC w całym regionie mają zatrzymywać się jedynie w Łodzi i Sieradzu. Ich siatka będzie dodatkowo uzupełniana połączeniami RegioExpress, których dokładny rozkład jazdy ma zostać uzgodniony m. in. z samorządami województw.
Oprócz tego czas przejazdu z Łodzi do Warszawy skróci się do ok. 50 minut, co będzie oznaczało ok. 20 minut poprawy w porównaniu do najszybszych połączeń pokonujących tę trasę obecnie. Warto przypomnieć, że to właśnie odcinek Warszawa – Łódź przez CPK ma zostać wybudowany jako pierwszy, jeszcze przed planowanym na 2027 r. rozpoczęciem eksploatacji nowego lotniska. Zakładany w późniejszych etapach czas przejazdu KDP Łódź - Wrocław to godzina, a Łódź - Poznań - 65 minut.
W pół godziny z Łodzi do krańców województwa
Co ważne, założono wykorzystywanie linii KDP nie tylko w relacjach przebiegających przez CPK i Warszawę. Przedstawione przez CPK dokumenty zawierają propozycję uruchomienia RegioExpresów z Łodzi przez nową trasę oraz linię 11 do Łowicza i Skierniewic. W obu przypadkach czas przejazdu miałby wynosić zaledwie pół godziny. Inne pomysły, wykorzystujące tym razem wyłącznie nowo projektowaną infrastrukturę, to RE z Łodzi do Sieradza i Wieruszowa.
Regionalne konsultacje strategiczne to pierwszy etap procesu konsultacyjnego trasowania linii kolejowych. Ich uczestnicy – samorządowcy wojewódzcy i miejscy ze stolic województw oraz przedstawiciele rządu) omawiają w ich trakcie ważne dla przebiegu planowanych linii
uwarunkowania środowiskowe i przestrzenne. Analizowana jest też ich rola w transporcie publicznym w województwie. Kolejnym stadium będą otwarte konsultacje lokalizacyjne, w których będą mogły wziąć udział także przedstawiciele samorządów niższego szczebla oraz indywidualni mieszkańcy.
Szczegółowe informacje na temat komponentu kolejowego CPK można znaleźć
tutaj.