Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK podniesie obronność Polski? Siemoniak: Nie było takiego tematu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK podniesie obronność Polski? Siemoniak: Nie było takiego tematu
fot. PLL LOT
Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego poprawiłoby bezpieczeństwo w regionie, ułatwiając szybki przerzut wojsk – stwierdził w rozmowie z PAP emerytowany amerykański generał Ben Hodges. Tę wypowiedź dementuje Tomasz Siemoniak, były minister obrony narodowej. – Argumenty na rzecz CPK są tak słabe, że próbuje się używać tez bezzasadnych, wykorzystując wyrwane z kontekstu wypowiedzi – twierdzi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym.

Generał Ben Hodges to były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie. W rozmowie z PAP stwierdził, że planowany do budowy Centralny Port Komunikacyjny jest „dokładnie tym, czego potrzebuje NATO i co ma na myśli Unia Europejska w dyskusjach o mobilności wojsk”. Jego zdaniem wielkie lotnisko, które ma powstać w gminie Baranów między Łodzią a Warszawą, nie tylko podniesie korzyści ekonomiczne, ale „przyczyniłoby się do poprawy bezpieczeństwa w regionie, ułatwiając szybki przerzut wojsk”.

– Urzeczywistnienie tego pomysłu pomogłoby nam poruszać się tak szybko jak siły Federacji Rosyjskiej lub szybciej, co jest istotne dla zapobiegania kryzysom i dla odstraszania – mówił generał Hodges, cytowany przez PAP. Według niego CPK pomógłby „utrzymać korytarz suwalski, pozwalając na szybki ruch wojsk”. Wspomniany korytarz suwalski to koncepcja autostrady jeszcze z lat 90. Droga miałaby połączyć Rosję z Kaliningradem, przebiegałaby właśnie przez Polskę i Białoruś.

Czy CPK rzeczywiście wspomoże bezpieczeństwo w regionie? Były minister obrony narodowej, Tomasz Siemoniak, jest innego zdania. – CPK jako miejsce, gdzie miałaby być przyjmowana sojusznicza pomoc – to wydaje mi się kompletnie nietrafne. Nigdy, w żadnych rozmowach z NATO tego rodzaju oczekiwanie nie było formułowane, a „zdolność do przyjęcia pomocy” to jest temat rozważany od naszego wejścia do NATO w 1999 roku. Nigdy nie było tematu, że potrzeba jakiegoś innego portu lotniczego na środku Polski – komentuje w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. Jak dodaje, gdyby ktoś chciał budować lotnisko w celu poprawy obronności państwa, powinno powstać raczej więcej mniejszych obiektów, niż jeden, zlokalizowany w centrum kraju.

Były szef MON uważa również, że wypowiedź generała Hodgesa została wyrwana z kontekstu na potrzeby rozpoczynającej się kampanii wyborczej w Warszawie. – Cenię generała Hodgesa, jest przyjacielem Polski, ale zapytany o każde lotnisko – w Radomiu czy Modlinie, odpowiedziałby przyjaźnie – twierdzi były szef MON. I dodaje, że mówienie o CPK w kontekście obronności to „chwytanie się brzytwy”, a używanie argumentów Hodgesa dla uzasadnienia projektu – „nie fair”. – To nijak się ma do oceny strategicznej, w której on jest mocny – mówi o generale. – Argumenty na rzecz CPK są tak słabe, że próbuje się używać tez bezzasadnych, wykorzystując wyrwane z kontekstu wypowiedzi – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Infrastruktura i lotniska

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Rafał Dybiński 11 maja 2024

Kuś: Histeria nie służy CPK

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Histeria nie służy CPK

Roman Czubiński 12 maja 2024

Odwiedzamy lotnisko biura Foster + Partners, które zaprojektowało CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Łukasz Malinowski 10 maja 2024

Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Pozostałe z wątku:

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Infrastruktura i lotniska

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Rafał Dybiński 11 maja 2024

Kuś: Histeria nie służy CPK

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Histeria nie służy CPK

Roman Czubiński 12 maja 2024

Odwiedzamy lotnisko biura Foster + Partners, które zaprojektowało CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Łukasz Malinowski 10 maja 2024

Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5