Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK potrzebuje 150 pociągów na 250 km/h. Powstaną w Polsce?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK potrzebuje 150 pociągów na 250 km/h. Powstaną w Polsce?
grafika: Pesa
CPK zakłada, że do obsługi Portu będzie potrzebne od 120 do 150 pociągów o prędkości eksploatacyjnej do 250 km/h. Obecnie w Polsce takie składy nie są produkowane, ale spółka liczy, że wygeneruje popyt. Czy dzięki CPK powstaną polskie pociągi dużych prędkości?

W roku 2019 spółka CPK opublikowała założenia programu budowy nowych linii kolejowych, które mają zapewnić dojazd do nowego lotniska. Tzw. szprychy mają mieć 1,5 tys. km, a przed otwarciem CPK powstać musi m.in. odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią, którym pociągi będą jeździć z prędkością do 250 km/godz.

Od 120 do 150 pociągów

Sama infrastruktura to oczywiście nie wszystko. – Według dotychczasowych założeń, docelowo do obsługi sieci kolejowej zasilającej CPK potrzeba będzie 120-150 pociągów o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. Chodzi o tabor wielosystemowy (w tym zasilany napięciem 25 kV AC) – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki. Dodaje przy tym, że zaprojektowanie i zamówienie taboru specjalnie pod wymagania CPK jest kluczowe dla powodzenia kolejowej części projektu.

– Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozbudowy pod jego kątem systemu transportu kolejowego w Polsce spowoduje zwiększenie popytu na tabor, co jest bardzo dobrą wiadomością dla branży kolejowej. Zakładamy, że uczestnictwem w przyszłych zleceniach taborowych na potrzeby CPK będzie zainteresowane szerokie grono firm, w tym producenci polscy i posiadający zakłady w naszym kraju – podkreśla Majszyk.

Obecnie jednak żaden z krajowych producentów nie ma w swojej ofercie składów mogących poruszać się prędkością eksploatacyjną na takim poziomie, a produkowany jest tabor głównie z myślą o prędkościach do 160 km/h. – Realizacja projektu CPK wygeneruje więc popyt na pociągi dużych prędkości, a dla producentów będzie oznaczała konieczność zaoferowania rozwiązań w ramach kolejowej technologii „high-speed” – dodaje przedstawiciel CPK.

Pesa gotowa podjąć wyzwanie

Kilka dni temu o tym, że w terminach korespondujących z planami budowy CPK, do zaoferowania takiego pociągu będzie gotowa bydgoska Pesa, poinformował jej prezes Krzysztof Zdziarski. – Pesa przyjmuje na siebie wyzwanie opracowania pociągu dużych prędkości – zaznaczył. – Na pewno zmieścimy się w terminach, jakie są założone w projekcie CPK. Ale, co może nawet ważniejsze, umieszczamy platformę high-speed w naszym portfolio nie tylko pod kątem Polski, bo jest wiele krajów, które kupują takie pojazdy – podkreślił Zdziarski.

Realizacja projektu taborowego CPK mogłaby więc, w przypadku wygrania postępowania przetargowego, pozwolić Pesie na powiększenie portfolio oferowanych produktów i wejście do stosunkowo wąskiego grona producentów zdolnych do wytarzania pojazdów dużych prędkości. Z całą pewnością nie będzie to zadanie łatwe. Warto także pamiętać, że w przypadku tak dużych zamówień, często nawet najwięksi gracze decydują się na zawiązywania konsorcjów. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5