CPK poinformowało o zakończeniu prac nad wariantem inwestorskim Portu Solidarność. Pokazuje on dokładną lokalizację inwestycji, w tym rozmieszczenie infrastruktury drogowej, kolejowej, energetycznej oraz lokalizację dróg startowych. Dokument będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową o zakończeniu prac nad wariantem inwestorskim Portu Solidarność.
Spółka CPK przygotowała wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. To kontynuacja działań z grudnia 2021 r.,
kiedy zaprezentowany został obszar preferowanej lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie części gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. – Prezentując wariant inwestorski wraz z dwoma wariantami alternatywnymi, spółka CPK wykonuje kolejny duży krok naprzód w ramach postępujących przygotowań do budowy lotniska wraz z węzłem kolejowo-drogowym, wywiązując się jedocześnie ze złożonych mieszkańcom obietnic – podkreśla CPK w komunikacie.
Kryteria wyboruJak podkreśla CPK, określony pod koniec ubiegłego roku preferowany obszar inwestycji został poddany analizie i doprecyzowany. Podjęto m.in. decyzję o lokalizacji dróg startowych i ich przesunięciu względem siebie oraz wybrano wariant przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości przez sam port.
Wybór wariantu inwestorskiego CPK odbywał się na podstawie analiz wielokryterialnych wykonanych dla poszczególnych komponentów przedsięwzięcia. Ze względu na złożoność inwestycji wybór wariantu inwestorskiego był sekwencyjny: rozpoczął się od wyboru lokalizacji lotniska, do której dopasowano lokalizację węzła kolejowego, a następnie dróg i pozostałych elementów.
W ramach analiz wielokryterialnych brane były pod uwagę takie aspekty, jak m.in.: integracja lotniska z koleją, efektywność techniczna i operacyjna infrastruktury, wpływ społeczny, doświadczenie pasażerów, wydatki inwestycyjne, łatwość realizacji robót budowlanych, wpływ prac na otoczenie i na środowisko, uwarunkowania dotyczące nabywania gruntów i zakładana przydatność/elastyczność planowanych rozwiązań na przyszłość (future-proofing), czyli dalszą możliwość rozbudowy, aby uniknąć ograniczeń jakie są obecne m.in. na lotnisku Chopina.
Lokalizacja lotniskaObszar preferowanej lokalizacji Portu Solidarność z grudnia 2021 r. miał powierzchnię ok. 41 km kw., zajmując północno-zachodnią część terenu o wielkości ok. 78 km kw. z tzw. rozporządzenia obszarowego, które weszło w życie w lipcu 2021 r. Obszar określony w wariancie inwestorskim ma ok. 28 km kw.
Obie drogi startowe umiejscowione są na linii wschód-zachód, równolegle do istniejącej autostrady A2. Podczas prac nad master planem w wariancie inwestorskim przesunięto obie drogi startowe o 150 m na południe w stosunku do wariantów alternatywnych, a południowa droga startowa została odsunięta o 850 m na zachód względem północnej. – Chodziło o to, żeby nie ingerować w dolinę Pisi Gągoliny oraz poprowadzić linię kolejową mostem nad tą rzeką i pod płytą terminala – tłumaczył Jakub Łoch, zastępca dyrektora biura strategii i planowania podprogramu lotniskowego.
Tunel kolejowy, w którym znajduje się stacja CPK, został zaplanowany na głębokości ok. 14 metrów poniżej przyszłego poziomu lotniska i jest przykryty w centralnej części obszaru strefy operacyjnej lotniska (na długości ok. 2,5 km). W kierunku zachodnim i wschodnim tunel przechodzi w wykop otwarty, z którego część linii kolejowych wychodzi na poziom i ponad poziom terenu, by uzyskać możliwość bezkolizyjnych „rozplotów”.
Grafika: CPKKolej i drogiCPK zaplanowało główną stację kolejową obsługującą port w odległości 1 100 m od północnej i 1 400 m od południowej drogi startowej. Terminal pasażerski będzie zlokalizowany po południowej stronie linii kolejowej. Dwie drogi kołowania, które połączą północną i południową część obszaru między drogami startowymi przebiegają po wschodniej i zachodniej stronie terminala.
Szerzej na temat węzła kolejowego piszemy w tekście pt.
CPK. Tak ma wyglądać węzeł kolejowy. Oto nowe stacje i przystanki.
Główny dojazd transportem drogowym zapewnić ma łącznik z autostradą A2 oraz drogą krajową nr 50. Szczegóły sposobu i zakresu budowy węzła autostradowego są obecnie negocjowane z GDDKiA. Więcej na ten temat piszemy w materiale pt.
CPK. Układ drogowy w wariancie inwestorskim.
Warto również odnotować, że budowa CPK będzie wymagała także przełożenia sieci energetycznych oraz rowów melioracyjnych na terenie planowanej inwestycji.
Decyzja środowiskowaPrzygotowanie wariantu inwestorskiego CPK oraz jego wersji alternatywnych było konieczne ze względu na konieczność przygotowania raportu środowiskowego, który jest niezbędny do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Jego zakres określa art. 66 Ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Decyzja środowiskowa wydawana jest przez RDOŚ na podstawie wyników postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym analizy raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który CPK przygotował i w którym zawarty jest wariant inwestorski lokalizacji portu.
Dopiero uzyskanie decyzji środowiskowej pozwoli CPK na ubieganie się o wydanie decyzji lokalizacyjnej, pozwolenia wodnoprawnego i pozwolenia na budowę.
W połowie czerwca CPK rozpocznie konsultacje społeczne przed wnioskiem o decyzję środowiskową, a sam wniosek zamierza złożyć w trzecim kwartale tego roku.
Spółka podkreśla, że harmonogram realizacji inwestycji nie uległ zmianie. – Pierwsza łopata w 2023 roku jest jak najbardziej aktualna. Trzymamy się harmonogramu – podkreśla Jarosław Bodulski, dyrektor biura analiz środowiskowych w CPK.