Spółka CPK, Ministerstwo Infrastruktury a także samorządowcy gmin i powiatów z otoczenia Lotniska CPK, pracują nad dokumentem Strategii rozwoju obszaru otoczenia CPK. Określa on kierunki przemian społecznych, gospodarczych i przestrzennych na obszarze 1080 km kw., który zamieszkuje ponad 400 tysięcy mieszkańców. W maju CPK planuje przeprowadzenie konsultacji społecznych, a w drugiej połowie roku dokument może zostać przyjęty przez Radę Ministrów.
Opracowanie i przyjęcie Strategii ma swoje źródło w zapisach Ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym i zakłada wdrożenie przemyślanego i wypracowanego wspólnie z samorządami planu rozwoju obszaru wokół węzła transportowego CPK. Chodzi o efektywne wykorzystanie szans rozwojowych wynikających z budowy Lotniska CPK, węzła kolejowego i inwestycji towarzyszących.
Podczas spotkania zorganizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury z przedstawicielami samorządu terytorialnego, spółka CPK zaprezentowała projekt Strategii, inicjując kolejny etap rozmów o szczegółowych zapisach dokumentu.
– Jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce, ale również za otoczenie, w którym powstaje. Strategia opisuje złożone procesy, które wymagają od nas nie tylko wrażliwości społecznej, ale również głębokiej wiedzy o specyfice miejsca i potrzebach mieszkańców. Przygotowany dokument ma w kompleksowy sposób odpowiedzieć na te potrzeby w sposób przemyślany i długoterminowy – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Opracowanie Strategii rozwoju obszaru otoczenia CPK do roku 2044 zostało wpisane w styczniu br. do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Z końcem marca dokument trafił do uzgodnień międzyresortowych. Obecnie jest opiniowany m.in. przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej. W kolejnym kroku, w maju, rozpoczną się konsultacje społeczne. Rada Ministrów może przyjąć Strategię najwcześniej w drugiej połowie tego roku.
We wdrażaniu jego założeń najważniejsze będą trzy kamienie milowe: moment rozpoczęcia budowy CPK, data uruchomienia lotniska oraz pierwsza dekada od chwili wdrożenia strategii. Zakres i czas realizacji planowanych działań określi dokument wdrażający opracowany po przyjęciu Strategii przez Radę Ministrów.
– Nasze wsparcie jest konieczne, aby przygotować lokalne społeczności na dynamicznie zmieniające się warunki w trakcie budowy portu lotniczego, a także po jego oddaniu do użytku. Samorządy muszą być przygotowane, np. na skokowy napływ nowych pracowników i mieszkańców czy pojawienie się inwestorów z branż dotychczas nieobecnych w regionie – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Strategia opisuje szereg przedsięwzięć priorytetowych dla rozwoju obszaru otoczenia Lotniska CPK. Wśród nich są m.in. wsparcie dla edukacji, inwestycje w bezpieczeństwo i ochronę zdrowia. Dokument wśród celów wskazuje również na poprawę infrastruktury transportowej regionu, inwestycje w najbliższym otoczeniu lotniska, rozwój przedsiębiorczości i szeroko pojęte działania na rzecz mieszkańców, a także ochronę środowiska i poszanowanie dziedzictwa kulturowego regionu.
Obszar otoczenia CPK obejmuje 18 gmin znajdujących się na terenie województwa mazowieckiego: Baranów, Błonie, Brwinów, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Michałowice, Milanówek, Nowa Sucha, Ożarów Mazowiecki, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków, Radziejowice, Sochaczew (gmina), Sochaczew (miasto), Teresin, Wiskitki, Żyrardów. Wchodzą one w skład pięciu powiatów: grodziskiego, pruszkowskiego, sochaczewskiego, warszawskiego zachodniego i żyrardowskiego.