Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
15-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki
wiz. CPK
Decyzje o dokładnym zakresie inwestycji lotniskowej będą podejmowane najpóźniej, jak się da. Pozwoli to zminimalizować ryzyko przeskalowania i dostosować się do nieprzewidzianych okoliczności – mówił podczas debaty strategicznej Kongresu Rynku Lotniczego doradca prezesa zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego ds. lotniskowych Piotr Kasprzyk.

– W odpowiedzi na dwa największe kryzysy ostatnich lat, pandemię COVID-19 i wojnę w Ukrainie, zacieśniliśmy współpracę z interesariuszami, doradcami oraz partnerami biznesowymi. To branża wie najlepiej, co się dzieje, choć każdy ma w niej inną perspektywę – zadeklarował Kasprzyk. Głównym wnioskiem z pandemii było zlecenie IATA wykonania prognoz ruchu w celu dodatkowej weryfikacji. Ministerstwo Infrastruktury zamówiło je pod koniec 2021 roku. – Etap planistyczny trzeba jednak było w którymś momencie zakończyć, przyjmując konkretne parametry – wyjaśnił.

Wpływ wojny – nie taki straszny

Przedstawiciel spółki podkreślił znaczenie elastyczności w planowaniu inwestycji. – Wpływ polityki klimatycznej na lotnictwo i sytuacja po przyszłym zakończeniu wojny tworzą niepewność. Niezależnie od tego pracujemy jednak na „zamrożonych” parametrach, ale mocno stawiając na elastyczność i fazowanie. Pozwoli nam to reagować na nieprzewidziane odchylenia od scenariusza bazowego. Decyzje o fazowaniu „w górę” lub „w dół” będą podejmowane w najpóźniejszym możliwym momencie – zapewnił.

Odnosząc się do samych konsekwencji rosyjskiej inwazji na Ukrainę, Kasprzyk ocenił jej wpływ na polski rynek przewozów lotniczych jako niejednoznaczny. – Straciliśmy ok. 7,5 proc. ruchu, ale z drugiej strony pojawiły się nowe rynki. Odpadła też konkurencja ze strony lotnisk rosyjskich. Naszymi klientami są także niektórzy uchodźcy z Ukrainy – dodał.

Więcej pasażerów ogółem, większy procent przesiadek

Przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina w oczywisty sposób wpływa na plany strategiczne CPK. – Klucz do naszego rozwoju to właśnie utrzymanie i zabezpieczenie ruchu transferowego z Okęcia – zaznaczył Kasprzyk. W porównaniu do obecnego stołecznego lotniska zwiększy się jednak odsetek przesiadających się pasażerów. – Dziś to 30 proc. wszystkich pasażerów, w CPK zakładamy, że będzie ich 40-45 proc. – stwierdził doradca prezesa. Z myślą o takiej właśnie strukturze ruchu jest projektowana infrastruktura nowego hubu.

Z analiz spółki wynika, że ruch na Lotnisku Chopina nie przekroczy 22-24 mln pasażerów rocznie. – Ograniczenie to wynika przede wszystkim z niemożności podstawienia większej liczby samolotów szerokokadłubowych – wyjaśnił Kasprzyk.

– Po 7 latach od uruchomienia CPK chcemy osiągnąć 40 mln pasażerów rocznie – poinformował Kasprzyk. Na razie zakończono fazę planowania CPK, a proces projektowania jest – według doradcy zarządu – mniej więcej w połowie zaawansowania. Oprócz tego trwają wykupy gruntów. Budowa i eksploatacja węzła ma być skorelowana z planami lotnisk regionalnych, a także z rozwojem LOT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde

Pasażer i linie lotnicze

90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde

inf. pras. 15 listopada 2023

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Pasażer i linie lotnicze

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Przemysław Farsewicz 14 listopada 2023

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w USA

Biznes i przemysł

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w USA

inf. pras. Air France-KLM 13 listopada 2023

Zobacz również:

Rząd daje zgodę CPK na zakup pociągów. 8,7 mld złotych na początek

Biznes i przemysł

Rząd daje zgodę CPK na zakup pociągów. 8,7 mld złotych na początek

Jakub Madrjas 09 listopada 2023

Matysiak (Razem) o CPK: Brakuje nam myślenia sztafetowego

Prawo i polityka

CPK złożyła wniosek o decyzje lokalizacyjną

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde

Pasażer i linie lotnicze

90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde

inf. pras. 15 listopada 2023

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Pasażer i linie lotnicze

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Przemysław Farsewicz 14 listopada 2023

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w USA

Biznes i przemysł

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w USA

inf. pras. Air France-KLM 13 listopada 2023

Zobacz również:

Rząd daje zgodę CPK na zakup pociągów. 8,7 mld złotych na początek

Biznes i przemysł

Rząd daje zgodę CPK na zakup pociągów. 8,7 mld złotych na początek

Jakub Madrjas 09 listopada 2023

Matysiak (Razem) o CPK: Brakuje nam myślenia sztafetowego

Prawo i polityka

CPK złożyła wniosek o decyzje lokalizacyjną

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5