Od listopada do końca roku 2020 spółka CPK ogłosiła postępowania przetargowe na opracowanie Studiów Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowych (STEŚ) dla ośmiu odcinków kolejowych o łącznej długości 701 km.
Na program inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, które mają zostać zrealizowane do 2034 r. Połączenia kolejowe na terenie kraju mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Ogłoszone dotąd przetargi na opracowanie studiów objęły następujące odcinki:
1. linii kolejowej nr 29
Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (139 km), element tzw. szprychy nr 3
2. linii nr 54 i 56
Trawniki – Krasnystaw i Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec (89 km), szprycha nr 5
3. linii nr 58 i 632
Łętownia – Rzeszów (42 km), szprycha nr 6
4. linii nr 170 na
Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica z Czechami (32 km), szprycha nr 7
5. linii nr 85
Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana (136 km ), szprycha nr 9
6. linii nr 85
Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny (201 km), szprycha nr 9
7. linii nr 267 i 268 na odc.
Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica z Czechami (62 km), szprycha nr 9
8. budowa
węzła kolejowego CPK w rejonie przyszłego lotniska.
Na razie to tylko prace planistyczne i przygotowawcze, a do rozpoczęcia robót w terenie zostało jeszcze sporo czasu. Spółka musi się jednak spieszyć z prowadzenie inwestycji, gdyż jednocześnie z uruchomieniem Portu Solidarność planowane jest otwarcie 530 km nowych linii klejowych.
– Przetargi na STEŚ obejmują dłuższe odcinki, ponieważ zgodnie z przyjętymi harmonogramami planujemy kolejne etapy naszych inwestycji, które będą wdrażane niebawem. Np. w przypadku szprychy nr 3 postępowaniem na STEŚ objęty jest nie tylko planowany w pierwszej kolejności odcinek Ostrołęka – Łomża, ale dłuższy przez Pisz do Giżycka, a dla szprychy nr 5 nie tylko fragment Trawniki – Zamość, ale też odcinek do granicy z Ukrainą – wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Przedstawiciel spółki dodaje przy tym, że trwają już prace nad kolejnymi postępowaniami na STEŚ, które będą ogłaszane w tym roku. Majszyk przypomina także, że ostatniego dnia grudnia ogłoszony został przetarg na wykonawcę projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi. Tunel będzie elementem trasy kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią i Wrocławiem, która ma zostać uruchomiona jednocześnie z Portem Solidarność.