Rozporządzenie obszarowe to dokument, który wskazuje maksymalny teren, na którym pojawi się Port Solidarność wraz ze zintegrowanym węzłem kolejowo-drogowym. – Przeszło już wszystkie etapy rządowego procesu legislacyjnego, łącznie ze Stałym Komitetem Rady Ministrów, komisją prawniczą i czeka na zatwierdzenie – ujawnił Marcin Horała podczas sejmowej Komisji Infrastruktury.
Obecny na posiedzeniu prezes CPK Mikołaj Wild przypomniał, że projekt uzyskał pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. – Jest to istotne, bo na linii relacji rządu z samorządem, dochodziło do pewnych nieporozumień, co do charakteru i brzmienia tego rozporządzenia. Cieszymy się, że te niejasności zostały wyjaśnione – podkreślił Wild.
Według spółki CPK, rozporządzenie odpowiada na wątpliwości zgłaszane przez mieszkańców i przekazywane przez władze samorządowe, dotyczące inwestycji planowanych przez spółkę na obszarze 74 km kw. na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. "Dzięki temu możliwe będzie wcześniejsze wskazanie dokładnej lokalizacji portu lotniczego wraz z dodatkową infrastrukturą węzła kolejowego" – oświadczyła spółka. Horała był pytany przez posłów o to, kiedy mieszkańcy terenów, na których planowana jest budowa CPK, poznają ostateczną lokalizację inwestycji. – Tak, jak przy każdej innej inwestycji – w chwili wydania przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych – odpowiedział wiceminister. Jak dodał, z dużym prawdopodobieństwem jesienią tego roku zostanie przedstawiony wariant inwestorski, czyli taki, jaki spółka by widziała na podstawie swoich obliczeń i planów. Zaznaczył jednocześnie, że będzie to wariant podlegający postępowaniu o wydanie decyzji uwarunkowań środowiskowych.
– W żaden sposób mieszkańcy tych okolic nie są poszkodowani, czy traktowani w sposób gorszy, niż mieszkańcy okolic, gdzie budowano drogi, autostrady i wszelkie inne inwestycje celu publicznego. Ustawa o CPK nie wprowadza żadnych innych rozwiązań, które z punktu widzenia interesów mieszańców byłyby gorsze – zapewnił pełnomocnik rządu ds. CPK. Posłowie dopytywali wiceministra także o szacunkową rekompensatę dla mieszkańców, którzy będą musieli opuścić swoje dotychczasowe miejsce zamieszkania w związku z inwestycją. – Zapłacimy tyle, ile rzeczoznawcy wycenią. Nikt wcześniej nie może powiedzieć, w sposobów wiążący, jaka będzie cena – oznajmił. Jak dodał, taki sam tryb jest stosowany przy wszelkich innych inwestycjach celu publicznego.
– Przychodzi ten etap, kiedy dokonywana jest najpierw próba wykupu, a jeżeli ona się nie udaje, wywłaszczenie za odszkodowaniem, na podstawie szacunku rzeczoznawcy. My zaproponowaliśmy jeszcze coś dodatkowego, coś ekstra, czyli program Dobrowolnych Nabyć, w ramach niego toczą się negocjacje. Nie wygląda na to, żebyśmy szczególnie dużo umów w tym trybie mieli zawrzeć. Na ten moment – tak można ocenić – z powodu tego, że nie ma chętnych ze strony mieszkańców – powiedział. Zaznaczył, że zgodnie z procedurami, które są standardowe, "nie ma możliwości podania w tym momencie ceny za metr kwadratowy" danej nieruchomości. Horała odpierał zarzuty, że nie są prowadzone konsultacje z mieszkańcami, czy samorządami dotyczące przebiegu nowych tras kolejowych w ramach CPK. – Konsultacje są konsultacjami i nie zawsze da się wszystkie uwagi uwzględnić – przyznał.
Pełnomocnik rządu dodał, że odnośnie wyboru przebiegu linii kolejowych, spółka jest "na etapie zamknięcia" Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. To dokument, w którym określono ramy realizacji przedsięwzięć służących przebudowie i rozbudowie układu komunikacyjnego Polski, w tym wyznaczono korytarze, w których będą usytuowane nowe inwestycje kolejowe i drogowe związane z projektem CPK. Stanowi on podstawę dla dalszych prac studialno-projektowych, zmierzających do realizacji tych przedsięwzięć. Wiceminister był także pytany, czy prowadzone są analizy ruchu lotniczego po COVID-19. – Taka analiza została zlecona IATA. Wydaje mi się, że powinniśmy taką analizę otrzymać w najbliższych dniach, na poziomie roboczym – podsumował Horała.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.