Podobnie jak na lotnisko im. F. Chopina również do planowanego Centralnego Portu Lotniczego paliwo lotnicze będzie dowożone koleją. Spółka wyznaczyła już miejsce lokalizacji bazy paliwowej i prowadzącej do niej bocznicy. Budowę rurociągu z Płocka odłożono na przyszłość.
Spółka CPK przygotowała wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. Obszar i układ transportowy lotniska został doprecyzowany i ograniczony do obszaru o powierzchni 28 km kw. Szerzej na ten temat w tekście pt.
CPK. Poznaliśmy dokładną lokalizację portu.
CPK ma być nie tylko głównym lotniskiem w Polsce, ale również ważnym punktem przesiadkowym na sieci kolejowej. Węzeł CPK obejmuje odcinki nowych linii kolei dużych prędkości i łącznicę z istniejącą siecią kolejową. Centralny punkt węzła to stacja zintegrowana z terminalem lotniczym – będzie ona zlokalizowana we wschodniej części lotniska. W części zachodniej zaplanowano zaś stacje do obsługi ruchu towarowego. Szerzej o planowanym układzie linii kolejowych pisaliśmy w materiale pt.
CPK. Tak ma wyglądać węzeł kolejowy. Oto nowe stacje i przystanki.
Okazuje się, że w pierwszym okresie funkcjonowania lotniska paliwo nie będzie do niego dostarczane za pomocą rurociągu. – Rzeczywiście w pierwszym etapie paliwo lotnicze będzie dostarczane do Portu Solidarność cysternami kolejowymi. W planach tzw. kolejowy front przeładunkowy, za którego pośrednictwem paliwo poprzez system podziemnych instalacji i hydrantów będzie dostarczane do stanowisk postojowych na płycie lotnisk – wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Na tę chwile planowana jest budowa bocznicy od stacji od stacji CPK Towarowa do bazy paliwowej. Na stacji CPK Towarowa będzie również dokonywana zmiana lokomotyw prowadzących składy z paliwem – do bazy paliwowej ze względów bezpieczeństwa nie będą bowiem mogły wjechać lokomotywy elektryczne.
Grafika: CPKDopiero z niej w ramach infrastruktury portu paliwo będzie dostarczane rurociągami bezpośrednio do miejsc postojowych statków powietrznych. Co ciekawe, takiego rozwiązania nie ma na stołecznym lotnisku im. F. Chopina, pomimo tego, że inwestycja została wiele lat temu zrealizowana.
Niestety system nie nadawał się do uruchomienia. W zeszłym tygodniu CPK poinformowało,
że bazą paliwową na lotnisku oraz systemem dostaw paliwa do samolotów zajmie się PERN. Obie spółki przyznały, że jednym ze scenariuszy na przyszłość jest możliwość zasilania nowego portu rurociągiem dalekosiężnym. Rozważane będzie studium wykonalności takiej infrastruktury.
Jak dotąd wydawało się, że budowa rurociągu do CPK będzie jak najbardziej uzasadniona. W roku 2018 jeden z ekspertów szacował, że dowiezienie paliwa koleją
będzie wymagało użycia ok. 30-50 tys. cystern kolejowych.
O tym, że do CPK będzie trzeba wybudować rurociąg z paliwem lotniczym między Płockiem a lotniskiem
mówił jeszcze w maju Rafał Milczarski, prezes PLL LOT.