Centralny Port Komunikacyjny, zgodnie z zapowiedziami nowej koalicji rządzącej, przejdzie audyt. Spółka zapowiada ogłoszenie postepowań obejmujących wszystkie aspekty działalności na początku lutego. Wyniki poznamy w drugiej dekadzie marca.
Zapowiedź postępowania przetargowe na audyt dotychczasowej działalności CPK zostało właśnie opublikowane przez samo CPK. Na razie jest to tylko ogłoszenie to informacja dla rynku o planowanych postępowaniach zakupowych dotyczących audytów cząstkowych. Podjęcie takich działań zapowiadano już w czasie kampanii wyborczej, a
o konieczności transparentnej oceny projektu mówił w expose premier Donald Tusk. O szybkim przystąpieniu do prac
informował także Maciej Lasek, nowy pełnomocnik rządu ds. CPK.
– Spółka planuje je ogłosić na początku lutego. Zakładany termin przedstawienia raportów z audytu to druga dekada marca – informuje biuro prasowe CPK. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału, kryteria oceny ofert itd. zostaną ujawnione w ciągu najbliższych dni wraz z publikacją ogłoszeń.
Założenie jest takie, że weryfikacja i ocena dotychczasowej działalności CPK będzie dotyczyła obszarów: kadrowego, finansowego, programu społeczno-gospodarczego i działań marketingowych, projektowego lotniskowego, projektowego kolejowego i projektowego w zakresie innych zadań inwestycyjnych. Poniżej prezentujemy informacje z udostępnionego przez CPK dokumentu omawiającego omawiające zakres każdego z obszarów:
Kadrowy – obejmujący w szczególności analizę efektywności struktury spółki oraz warunków zatrudniania pracowników, doradców i współpracowników w ramach umów o pracę, umów cywilno-prawnych, kontraktów B2B;
Finansowy – obejmującym m.in. plan finansowy Spółki na rok 2024, ciążące na spółce zobowiązania, dokonane wydatki (w tym nakłady związane z nabyciem nieruchomości), ocenę realności finansowania przedsięwzięć oraz kosztów funkcjonowania Spółki do czasu uruchomienia działalności operacyjnej lotniska;
Realizacja Programu Społeczno-Gospodarczego oraz działania marketingowe i PR apółki – w szczególności w obszarze analizy strategii komunikacyjnej, badania wizerunku marki, badania kanałów komunikacji, analizy treści komunikacyjnych, badania efektywności kampanii marketingowych, badania relacji z mediami, badania SoMe, badania ROI, zarządzania budżetem, kosztu kampanii reklamowych i kampanii online, kosztu produkcji treści, analizy cen kanałów komunikacyjnych, weryfikacja środków na sytuacje kryzysowe, ewaluacji dostawców usług w przedmiotowym zakresie;
Projekt Lotniskowy – dotyczący projektów zakwalifikowanych do Programu CPK zgodnie z Zasadami Zarządzania*, obejmującym weryfikację zakresu oraz analizę założeń planistycznych w stosunku do przyjętych prognoz, stanu zaawansowania projektów, a także modelu finansowania (uwzględniając planowaną współpracę z inwestorem strategicznym), biznesplanu i decyzji formalno-administracyjnych oraz analizy szacowanych nakładów inwestycyjnych, ustalenie realnego czasu realizacji inwestycji;
Projekt Kolejowy – dotyczący projektów zakwalifikowanych do Programu CPK zgodnie z Zasadami Zarządzania*, obejmującym przede wszystkim weryfikację zakresów inwestycji (wraz ze stacją pod terminalem lotniskowym), harmonogramów wraz ze wskazaniem priorytetów inwestycyjnych, a także analizę stanu zaawansowania projektów i decyzji formalno-administracyjnych, modelu finansowania oraz analizy szacowanych nakładów inwestycyjnych;
Projektowy w zakresie innych projektów, niż lotniskowe i kolejowe, i przedsięwzięć realizowanych w ramach Programu CPK zgodnie z zasadami zarządzania – w tym zagospodarowania przestrzennego obszaru wokół lotniska, rozwoju regionu i innych projektów i przedsięwzięć pod względem podstaw ich realizacji, zakresów, harmonogramów oraz modelu finansowania.