Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla nowej linii kolejowej, łączącej Katowice i Ostrawę, a tym samym – polską i czeską sieć Kolei Dużych Prędkości. Trasa miałaby zapewnić też obsługę blisko 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które pozostaje największym miastem w Polsce bez kolei.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą. Celem opracowania jest analiza przebiegów nowej linii Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa, wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych i na ich podstawie rekomendacja wariantu inwestorskiego w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania koncepcji programowo-przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.
Projekt obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika. Założono połączenia z linią kolejową nr 140 (w zależności od wariantu) na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów – powiązanie zapewniające zjazd z linii nr 170 na linię nr 140 w kierunku stacji Mikołów; z linią kolejową nr 169, powiązanie zapewniające zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu); z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice, powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor oraz z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.
Wśród szczegółowych celów znajdują się utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą, będącego połączeniem polskiej i czeskiej sieci KDP, umożliwiającego uruchamianie szybkich połączeń kolejowych do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia. W wyniku realizacji projektu do sieci kolejowej włączone zostałoby Jastrzębie-Zdrój, które jest największym miastem w Polsce pozbawionym połączeń kolejowych, skróciłby się też czas przejazdu między miastami Rybnickiego Obszaru Węglowego (Jastrzębie-Zdrój, Żory, Rybnik, Wodzisław Śląski) oraz pomiędzy obszarem ROW a Katowicami i CPK/Warszawą. Zamawiający liczy też na uwolnienie istniejącej zdolności przepustowej sieci kolejowej w regionie (w ujęciu całościowym, dzięki przejęciu części ruchu przez planowaną linię kolejową). Jeżeli chodzi o cele uzupełniające, zamawiający wymienia stworzenie alternatywnego (wobec linii kolejowych nr 93 i 151) ciągu towarowego wraz z przejęciem części ruchu z istniejących przejść granicznych (Chałupki i Zebrzydowice), a także w miarę możliwości technicznych zapewnienie wysokiej dostępności poprzez obsługę mniejszych miejscowości na trasie oraz wzmocnienie regionalnych połączeń, w tym połączeń transgranicznych.
Na odcinku od Katowic do węzła z linią 169 linia byłaby przeznaczona do ruchu pasażerskiego, a na dalszym odcinku – do granicy – do ruchu pasażerskiego i towarowego (w szczególności szybkich pociągów kontenerowych dla transportu intermodalnego). Założono prędkość projektową do 250 km/h, obsługę pociągów towarowych o długości 750 m oraz zasilanie 2x25 kV AC na głównym ciągu linii kolejowej. Przewidziano analizę następujących punktów obsługi podróżnych: Godów –Skrzyszów, Jastrzębie Zdrój Centrum, Jastrzębie Zdrój KDP, Jastrzębie Zdrój Zachód, Łaziska Rybnickie, Łaziska-Gorzyczki Granica Państwa, Połomia, Świerklany, Turza Śląska, Woszczyce, Żory Północne. Ponadto założono modernizację istniejących punktów obsługi pasażerów (w porozumieniu z PKP PLK): Orzesze, Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Mikołów.
Wykonawca musi współpracować z PKP PLK i Sž (Sprava železnic) – polskim i czeskim zarządcą infrastruktury. Autorzy powinni też współpracować z samorządami w zakresie zgłoszonych projektów Kolej + (np. dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowę przystanku Wodzisław Śląski – Centrum).
Termin składania ofert mija 3 lutego. O wyborze zdecydują cena (70%) oraz doświadczenie personelu (30%). Na realizację całości zamówienia przeznaczono 496 dni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.