Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem a Poznaniem. Ten 170-kilometrowy odcinek to część tzw. “igreka”, dzięki któremu podróż koleją np. ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę.
Najnowsza umowa dotyczy przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla linii:
Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Większość tego odcinka tzw. szprychy nr 9 znajduje się na terenie woj. wielkopolskiego (oprócz fragmentu w okolicach Sieradza, który leży w Łódzkiem). Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm BBF, IDOM i Arcadis. Wartość umowy to 42,9 mln zł netto.
Dzięki kolejowej inwestycji CPK między Sieradzem i Poznaniem pociągi będą jeździć z pasażerami z prędkością do 250 km/h. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 km/h. Do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i zmiany geometrii łuków.
– Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury kolejowej. Dzięki tej inwestycji Wielkopolska dołącza do regionów Polski, które będą beneficjentami tych przedsięwzięć. Ten projekt powinien być gotowy już dawno, ale niestety 10 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli linii łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, zostały przerwane. Nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów z regionu i całego kraju – podkreślił wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Jakie będą korzyści dla pasażerów? Po wybudowaniu tego odcinka przejazd koleją między Warszawą a Poznaniem potrwa zaledwie 1 godz. 55 min (dzisiaj taka podróż pociągiem zajmuje ok. 3 godz.). Do Kalisza da się dojechać ze stolicy w 1 godz. 20 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie). Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do 35 min (dziś 1,5 godz.) i do Łodzi do 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w 1 godz. i 40 min.
– Prace przygotowawcze STEŚ trwają już dla prawie 1200 km nowych tras kolejowych. Krok po kroku Program CPK staje się rzeczywistością. Celem podpisanej umowy jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu. Ten etap jest kluczowy, także z punktu widzenia mieszkańców, których będziemy pytać o zdanie np. o warianty przebiegów kolejowych. Im staranniej przeprowadzimy ten etap, tym efekt końcowy będzie lepszy dla pasażerów i dla mieszkańców – zaznaczył Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tzw. wariantu inwestorskiego, który będzie stanowił załącznik do wniosku o decyzję środowiskową, to 12 miesięcy. W zakres umowy wchodzą także m.in.: badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Następnym etapem – po wykonaniu STEŚ – będzie m.in. opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego.
– Od dokumentacji planistycznej i projektowej zależy jakość budowanej infrastruktury. Doświadczenie personelu naszego konsorcjum to merytoryczna gwarancja solidności wykonania. Cieszy nas, że będziemy częścią tego ambitnego przedsięwzięcia. Odcinek z Sieradza do Poznania to kolejny potrzebny element systemu KDP – dodał Maciej Adamczak, prezes BBF.
W ciągu najbliższych 9 miesięcy spółka CPK planuje ponad 100 spotkań konsultacyjnych. Najbliższe odbędzie się w Poznaniu już w najbliższy poniedziałek. Jak wynika z harmonogramu, pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Poznań mają ruszyć na przełomie 2024 i 2025 roku. Zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 roku, czyli ok. roku po zakończeniu budowy Portu Solidarność.
Program Kolejowy CPK #KolejNaPolske przewiduje na terenie woj. wielkopolskiego budowę przez CPK ok. 220 km nowych linii kolejowych i modernizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe 530 km linii istniejących.
Dotychczas spółka CPK opracowywała studia wykonalności STEŚ dla ośmiu kolejowych inwestycji w różnych częściach o łącznej długości ok. 1000 km. Po podpisaniu umowy na odcinek Sieradz – Poznań ta liczba wzrosła do prawie 1200 km. W ciągu najbliższych tygodni spółka planuje podpisanie kolejnych kontraktów.
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.