Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Szybciej koleją z Poznania i Kalisza do Warszawy. Ruszyły regionalne konsultacje strategiczne

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
08-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Szybciej koleją z Poznania i Kalisza do Warszawy. Ruszyły regionalne konsultacje strategiczne
fot. Piotr Bożyk
Dzięki planom budowy linii kolejowych dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego, skrócony zostanie czas podróży z Poznania i Kalisza do megalotniska i stolicy. Będzie on wynosił nie więcej niż 2 godziny. Dotychczas w Polsce nie budowano jeszcze linii o prędkości eksploatacyjnej 250 km/h i więcej. Regionalne konsultacje jej przebiegu ruszyły dziś w Poznaniu.

W poniedziałkowym (8 lipca) spotkaniu z przedstawicielami spółki CPK uczestniczyli m.in. wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann, marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak i wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski. W jego trakcie rządowy inwestor przedstawił poziom zaawansowania prac przygotowawczych do budowy linii kolejowych na terenie Wielkopolski, omawiając pierwszą koncepcję w ramach rozpoczętego procesu tzw. trasowania.

Jak podkreśla pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Mikołaj Wild, było to pierwsze z planowanych spotkań w ramach kolejowych uzgodnień inwestycyjnych CPK z reprezentantami organów administracji rządowej, samorządów województw i władz miast.

– Koncepcja CPK robi niezwykłe wrażenie i z całą pewnością można stwierdzić, że ma charakter skoku cywilizacyjnego. Z perspektywy Wielkopolski oznacza wiele zmian, przede wszystkim w obszarze infrastruktury kolejowej, a ta wymaga wielopoziomowej współpracy na różnych szczeblach administracji. Dlatego takie spotkania jak dziś są konieczne i cieszę się, że udało nam się, mimo różnic politycznych, merytorycznie podejść do tematu – mówi wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.

Spotkania konsultacyjne w województwach

– Zamierzamy konsultować przebieg planowanych linii kolejowych, omawiać potrzeby transportowe mieszkańców i lokalne uwarunkowania środowiskowe. Regionalne konsultacje strategiczne, w które włączamy przedstawicieli samorządów, będą kontynuowane, a ich celem jest ustalenie optymalnego przebiegu linii – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

W ramach regionalnych konsultacji strategicznych spółka CPK planuje spotkania w kolejnych województwach. Po ich zakończeniu przeprowadzi analizę lokalizacyjną, w ramach której zostanie przedstawiony przebieg linii kolejowych. Kolejnym etapem będą dodatkowe - zaproponowane przez CPK – lokalne konsultacje społeczne dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych. Co ważne, głos lokalnych społeczności zostanie także uwzględniony w trakcie wydawania decyzji środowiskowej, czyli dokumentu przesądzającego o przebiegu linii.

W województwie wielkopolskim planowana jest, w ramach Programu CPK, budowa 196 km nowych linii. Według założeń inwestora, prawie 2/3 mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Wielkopolski.

250 km na godzinę

W Wielkopolsce w ramach Programu CPK powstanie, po pierwsze, linia kolejowa nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz – Poznań. To zadanie w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław, która od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tym odcinku to co najmniej 250 km/h. To fragment tzw. szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Po drugie, w Wielkopolsce będzie budowana linia kolejowa nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest elementem szprychy nr 1 prowadzącej z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz w kierunku Koszalina.

Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Poznania: do Łodzi 1 godz. 5 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 20 min.), do CPK 1 godz. 40 min., a do Warszawy 1 godz. 55 min. – (obecnie najkrótszy czas to – 2 godz. 55 min.). Z Kalisza pasażerowie będą mogli dojechać do Łodzi w 35 min., do CPK w 1 godz. 10 min., a do Warszawy w 1 godz. 25 min.

1600 km nowych linii

Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach tzw. etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. 29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Prawo i polityka

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Redakcja 31 stycznia 2024

O’Leary: CPK to był głupi plan głupiego rządu

Infrastruktura i lotniska

CPK: Cała linia KDP Łódź – Warszawa ma już decyzje środowiskowe

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Prawo i polityka

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Redakcja 31 stycznia 2024

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Prawo i polityka

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Rzeczpospolita/Rynek Lotniczy 29 stycznia 2024

CPK: Rusza postępowanie na członka zarządu

Biznes i przemysł

CPK: Rusza postępowanie na członka zarządu

inf. pras. 26 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Prawo i polityka

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Redakcja 31 stycznia 2024

O’Leary: CPK to był głupi plan głupiego rządu

Infrastruktura i lotniska

CPK: Cała linia KDP Łódź – Warszawa ma już decyzje środowiskowe

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Prawo i polityka

CPK: Morawiecki i Tusk o nowym lotnisku

Redakcja 31 stycznia 2024

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Prawo i polityka

"Nie ma czasu. CPK musi być jądrem odstraszania i obrony przed Rosją"

Rzeczpospolita/Rynek Lotniczy 29 stycznia 2024

CPK: Rusza postępowanie na członka zarządu

Biznes i przemysł

CPK: Rusza postępowanie na członka zarządu

inf. pras. 26 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5