CPK zaprezentowało koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego. Wiemy już jak będzie wyglądał terminal pasażerski oraz ściśle zintegrowana z nim główna stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy. Jak wam się podoba?
– To więcej niż lotnisko, to najwyższej klasy węzeł transportowy. Pomimo ogromnej skali poruszanie się po nim ma być niezmiernie łatwe. Sama konstrukcja i struktura dachu ma wskazywać kierunek w jakim pasażer będzie się poruszał – podkreślił Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.
Jak informuje spółka Centralny Port Komunikacyjny przyjęcie koncepcji architektonicznej lotniska, przygotowanej przez
brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, oznacza przejście do kolejnego etapu, czyli opracowania projektu budowlanego. – Według harmonogramu i zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy CPK. Jestem przekonany, że ta nowoczesna architektura, która została opracowana przy udziale projektantów ze światowej czołówki, stworzy gigantyczne możliwości biznesowe, przyciągnie inwestycje zagraniczne i będzie stymulować gospodarczo nie tylko Polskę, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– CPK połączy wszystkie środki transportu tak, żeby było to dobre doświadczenia, ale musi też być rozpoznawalny i charakterystyczny, żeby przyciągać pasażerów i biznes do Polski. Nad tym projektem pracowały setki najlepszych architektów i efekty ich pracy widać. Budujemy serce systemu transportowego Polski i teraz mogą państwo sami zobaczyć jak będzie ono wyglądało – kontynuował Horała.
– W ubiegłym roku, w Święto Niepodległości, rozpoczęliśmy projektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK. Od tego czasu pracowaliśmy intensywnie w zespole 250 projektantów i ekspertów, przygotowując koncepcję architektoniczną. Od dzisiaj już wiemy, jak będzie wyglądał terminal, czyli serce CPK i lotnicza brama na świat, a dla przylatujących pierwsze doświadczenie związane z naszym krajem. Pokazujemy też pierwszą stację kolejową tak blisko zintegrowaną z portem lotniczym – zaznacza Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Koncepcja architektoniczna
Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium to swoisty przestronny „przedpokój portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.
Wizualizacja: CPK.
Atrium znajduje się przed kontrolą bezpieczeństwa, co oznacza, że będzie dostępne dla wszystkich. Może być również atrakcyjnym miejscem do spędzania czasu dla pracowników i gości pobliskiego Airport City, czyli części hotelowej, biurowej i handlowej. Często terminale lotniskowe "odpychają" pieszych, ponieważ bardzo trudno do nich dotrzeć. W przypadku CPK będzie inaczej: projektowane rozwiązanie zachęci przechodnia i gościa Airport City do wejścia do części komercyjnej.
– Jesteśmy bardzo dumni z tego, że realizacja tak ważnego i strategicznego projektu dla Polski i całego regionu przypadła naszej firmie. Mam nadzieję, że tak jak inne budynki zaprojektowane przez Foster+Partners CPK stanie się rozpoznawalnym na całym świecie. Wierzę, że brytyjskie doświadczenia w realizacji skomplikowanych projektów infrastrukturalnych pozwolą na sprawną realizację tej inwestycji Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży – zapewnia Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.
– Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – dodaje.
Oto terminal pasażerski
Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw. będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.
Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami , czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.
Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in) terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu transferowego.
– Z punktu widzenia pasażera kolejowego pierwszą rzeczą jaką zobaczymy po wjechaniu na dworzec zobaczymy antresolę, która umożliwi wygodną przesiadkę. W tej centralnej przestrzeni będą łączyły się wszystkie środki transportu. Powierzchnia pod wielkim atrium będzie porównywalna do wielkości rynku starego miasta w Warszawie – wyjaśniał Szymon Kachniarz z CPK.
W projekcie CPK pieszy będzie miał nieograniczony dostęp do terminala pasażerskiego. To oni będą mieli priorytet. Na najwyższym poziomie znajdzie się Strefa Schengen oraz główny obszar komercyjny lotniska. Na poziomie niższym, który będzie wizualnie połączony z wyższym, będzie przeznaczony dla pasażerów Non-Schengen i na nim też znajdzie się pełna oferta komercyjna. – Pokazywany teraz obiekt to początek rozbudowy całego Airport City. Sam port stworzy przestrzeń wyjściową dla projektowania całego otoczenia i ma nadawać mu ton – dodaje Kachniarz.
Dworzec kolejowy
Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z głównych miast w Polsce. Dworzec kolejowy CPK to 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony.
Z dworca kolejowego pasażerowie otrzymają dogodne przejście do dworca autobusowego i Airport City. Węzeł zostanie wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi, a także obiekty handlowe. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami Airport City.
Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA),
w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.