W połowie maja spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła drugi etap konsultacji społecznych w sprawie budowy ok. 140-kilometrowego odcinka nowej trasy kolejowej: Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko. Jest to kluczowy fragment linii nr 29, czyli tzw. szprychy CPK nr 3, który znajduje się na terenie trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Jej budowa będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączona zostanie Łomża, Kolno i Orzysz.
Pierwsza seria konsultacji w ramach studium wykonalności (tzw. STEŚ) dla linii Ostrołęka – Łomża – Giżycko odbyła się w październiku i listopadzie ubiegłego roku. Zorganizowano wtedy 17 zebrań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie i Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty poprowadzenia „szprychy” nr 3.
– W trakcie pierwszej tury spotkań z samorządowcami i mieszkańcami, które na tym etapie nie były obligatoryjne, a wynikały z dobrej woli inwestora i z transparentności procedury inwestycyjnej CPK, zaproponowane warianty przebiegów podlegały uszczegółowieniu i korektom. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe – od strony technicznej, społecznej i środowiskowej – powiedział Konrad
Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.
Drugi etap konsultacji. Kiedy i w jakim mieście?Druga seria konsultacji społecznych rozpoczęła się tydzień temu w Miłkach. Do tej pory odbyły się już zebrania w Giżycku, Kolnie i Piszu. Dziś odbędzie się spotkanie w Miastkowie (powiat łomżyński), a jutro w gminie Kolno. 25 maja konsultacje odbędą się w dwóch miejscowościach: w Zambrowie i Piątnicy, a dzień później znów w dwóch – w Śniadowie i Troszynie. Kolejny tydzień zacznie się od konsultacji w Orzyszu (30 maja) i Rzekuniu (31 maja). 1 i 2 czerwca spotkania będą skierowane do mieszkańców Łomży (pierwszego dnia gminy, a dzień później miasta Łomża). Ten etap zamkną spotkania 3 czerwca: w Ostrołęce i Małym Płocku (miejscowość w rejonie Kolna).
– Celem drugiego etapu konsultacji jest doprecyzowanie czterech wariantów poprowadzenia linii nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Giżycko, a następnie rekomendacja tzw. wariantu inwestorskiego, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. Szczegółowy harmonogram spotkań można znaleźć na stronie internetowej www.cpk.pl w zakładce dla mieszkańców, gdzie też znajduje się specjalna interaktywna mapa z proponowanymi wariantami – podkreślił Łukasz Witkowski, Specjalista ds. Relacji z Otoczeniem Inwestycji Kolejowych CPK.
Kolejne etapy, czyli co dalej?W ciągu najbliższych miesięcy wykonana zostanie analiza kosztów i korzyści oraz tzw. analiza wielokryterialna w celu wyboru wariantu inwestorskiego. Następnie zostanie on przedstawiony samorządowcom i mieszkańcom wszystkich gmin, przez teren których przechodzi (wraz ze szczegółowymi, proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi). Plany spółki CPK są takie, aby wariant inwestorski jeszcze w tym roku włączyć do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z dwoma wariantami alternatywnymi).
Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Przez spółkę CPK zostaną opracowane mapy do celów projektowych oraz dokumentacja geologiczno–inżynierska. Zakończenie tego etapu zakładane jest na II kw. 2023 r.
Od strony realizacyjnej cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a druga fragmentu Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, który ma powstać do końca 2032 roku. Więcej o tych rozwiązaniach projektowych pisaliśmy
TUTAJ.