Spółka Centralny Port Komunikacyjny uruchomiła szybkie postępowanie wykonawcze na odcinki Kolei Dużych Prędkości: Sieradz – Kalisz – Pleszew oraz Pleszew – Poznań o łącznej długości ok. 160 km.
W ciągu najbliższych dni planowane jest kolejne postępowanie na wykonanie analogicznego opracowania na studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla odcinka KDP węzeł CPK – Płock – Włocławek o łącznej długości ok. 120 km.
Dotychczas podpisano umowy na STEŚ dla tras kolejowych o łącznej długości ok. 1 000 km. Wśród tych inwestycji znalazły się m.in. takie odcinki: Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław – granica z Czechami, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, Łętownia – Rzeszów, Katowice – Ostrawa i Trawniki – Zamość – Bełżec. – Dla nich wszystkich trwają już prace przygotowawcze, których przejawem są np. konsultacje z mieszkańcami i samorządowcami odbywające się w różnych częściach Polski. W przypadku każdej z tych umów wykonawca został wybrany w osobnym przetargu – wyjaśnił Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Inwestycje w ramach programu kolejowego CPK to łącznie prawie 1 800 km. – Dobra wiadomość jest taka, że dla pozostałych ok. 800 km spółka CPK przeprowadziła i rozstrzygnęła jedno postępowanie ramowe podzielone na dwie części podstawową i specjalistyczną). Naszym celem było wybranie na podstawie określonych kryteriów grupy wykonawców, którym będziemy następnie zlecać zadania w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych – podkreślił Majszyk.
W zakres postępowań STEŚ wchodzą m.in. następujące inwestycje kolejowe CPK: odcinek „igreka” do Poznania (Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań), odcinek CMK-Północ do Trójmiasta (CPK –
Płock – Włocławek – Gdańsk), i odcinek Kraków – Katowice wraz z tzw. Węzłem Małopolsko-Śląskim.
Umowa ramowa, której całkowita wartość końcowa to ponad 350 mln zł netto, zawarta została z następującymi wykonawcami:
W części podstawowej:
- konsorcjum
Multiconsult Polska, Transprojekt Gdańsk i Egis Poland,
- konsorcjum
Voessing Polska, Infra Centrum Doradztwa, Instytutu Kolejnictwa i Infrares,
- konsorcjum
Sweco Polska z Tecnica y Proyectos,
-
Databout,
- konsorcjum
IDOM, BBF i Arcadis.
W części specjalistycznej:
- konsorcjum
Multiconsult Polska, Transprojekt Gdańsk i Egis Poland, Egis Rail-
Databout,
- konsorcjum
IDOM, BBF i Arcadis.
Na etapie postępowania o udzielenie umowy ramowej wykonawcy zostali wskazani na podstawie kryteriów jakościowych, np. doświadczenia personelu. Dopiero na etapie postępowań wykonawczych, jako jedno z kryteriów oceny, będzie liczyła się cena. – Innymi słowy: wyselekcjonowani przez CPK wykonawcy, którzy zagwarantują nam rękojmię dobrego wykonania, będą wskazywani do kontraktów w szybkich postępowaniach wykonawczych na podstawie kryterium cenowego. Korzyści są oczywiste. Pozwoli to zagwarantować jakość, usprawnić procedury zamówień i skrócić czas – zaznaczył Majszyk. – Wykorzystując mechanizm umów ramowych, planujemy zlecić w kolejnych miesiącach wszystkie pozostałe 800 km, żeby objąć pracami przygotowawczymi w sumie 1 800 km – podsumował rzecznik CPK.