Spółka Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialna również za komponent kolejowy do planowanego hubu w Baranowie, zapowiada postępowania na wykonanie studium kilku linii kolejowych. Jak dowiedział się Rynek Lotniczy, przetargi będą ogłaszane w ciągu najbliższych tygodni.
W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się ogłoszenie informacyjne, dotyczące opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu dotyczącego budowy:
- linii kolejowej nr 170 na odc. Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – Granica Państwa;
- węzła kolejowego CPK;
- linii kolejowej nr 85 na odc. Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana bez odcinka w obrębie Węzła kolejowego;
- linii kolejowej na odcinku Łódź – Wrocław;
- linii kolejowych nr 267 i 268 na odc. Żarów - Świdnica – Wałbrzych – granica państwa;
- linii kolejowych nr 58 i 632 na odc. Łętownia – Rzeszów;
- linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża;
- linii kolejowych nr 54 i 56 na odc. Trawniki – Krasnystaw Miasto i Wólka Orłowska – Zamość.
Szacowana data publikacji ogłoszenia o zamówieniu to 30 października, jedynie przetarg na studium węzła kolejowego jest planowany do ogłoszenia 13 listopada.
– Mimo COVID-u, prace w części kolejowej CPK idą pełna parą. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego – przyp. red.) to element trwających konsekwentnie i niezmiennie przygotowań do budowy kolejowych „szprych”, czyli linii kolejowych CPK – tłumaczy Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.
Majszyk zapowiada, że to na razie informacje o planowanym postepowaniu. Same przetargi będą ogłaszane w ciągu najbliższych kilku tygodni, a spółka deklaruje informowanie o nich na bieżąco. – Planowany termin na wykonanie STEŚ to okres 10-12 miesięcy od zawarcia umowy. Żeby nie tracić czasu, jednocześnie, w ramach STEŚ będą trwały badania w ramach inwentaryzacji przyrodniczych – dodaje.
Wraz z nowym portem lotniczym gotowych powinno być 530 km z planowanych 1 800 km linii dużych prędkości. Na program inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, które mają zostać zrealizowane w latach 2020-2034. Połączenia kolejowe na terenie kraju umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.