Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
29-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK, Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany
wizualizacja CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wariant inwestorski dla linii Łętownia – Rzeszów. To optymalny przebieg nowej trasy, który najlepiej ze wszystkich analizowanych opcji łączy szereg korzyści z wielu kategorii.

Dotychczas w grę wchodziły cztery przebiegi ponad 40-kilometrowego odcinka między Rzeszowem i Łętownią (w kierunku Stalowej Woli). Tzw. analiza wielokryterialna wskazała, iż najkorzystniejszą opcją budowy tego fragmentu „szprychy” nr 6 do stolicy Podkarpacia jest wariant W2.

– Dzięki inwestycjom CPK szybkie połączenie między Podkarpaciem a centralną Polską staje się realne. Dziś podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy to wyzwanie – logistyczne, ze względu na przesiadki, ale przede wszystkim czasowe. Wkrótce mieszkańcy Podkarpacia będą mogli załatwić sprawy w stolicy nawet w ciągu jednego dnia, w dodatku nie spędzając w trasie więcej czasu niż łącznie 4-5 godzin, a tyle teraz jedzie się w jedną stronę – podkreśla Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Wariant W2 jest położony najdalej na wschód ze wszystkich przebiegów. Mija po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski. Następnie biegnie po tej samej stronie wzdłuż drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne. Jego istotnym elementem jest też linia nr 632, która przebiega równolegle do drogi startowej Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Dalej włącza się w linię kolejową nr 58 w sąsiedztwie przecięcia z rzeką Wisłok.

– To wariant najlepszy pod wieloma względami. Charakteryzuje się m.in. najmniejszą liczbą kolizji z zabudową mieszkalną i nie narusza chronionych terenów zielonych. Wskazany wariant został najlepiej oceniony z przedstawionych przebiegów podczas konsultacji mieszkańcami i samorządowcami – mówi Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK.

Wzdłuż „szprychy” nr 6 spółka CPK zaplanowała siedem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka Górna, Stobierna, Łukawiec Dolny i Łąka, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód. Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.

Za sprawą inwestycji CPK pasażerowie Jasionki otrzymają więc szybkie, przelotowe połączenie z centrum Rzeszowa, co umożliwi mi.in. dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej. W przyszłości inwestycja CPK umożliwi rozwój połączeń realizowanych w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).

Na początku przyszłego roku wariant inwestorski, wraz z dwoma przebiegami alternatywnymi, spółka CPK włączy do wniosku o decyzję środowiskową, który złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i pozwolenia na budowę. Jak wynika z aktualnych harmonogramów, linia Łętownia – Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 200 km/h, z możliwością łatwego podniesienia prędkości do 250 km/h w przyszłości (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie to ok. 6 godz.).

Od ubiegłego roku w ramach dwóch etapów konsultacji społecznych spółka CPK zorganizowała w sumie 27 spotkań z mieszkańcami (76 spotkań ogółem - w ramach konsultacji społecznych i branżowych). Ich efektem była m.in. postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków – Rzeszów – Przemyśl w gminie Świlcza obok stadionu Rudnianki.

Planowana linia nr 58 jest częścią „szprychy” CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też wygodne i szybkie połączenia wewnątrz Podkarpacia, w tym połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa ze Stalową Wolą i Niskiem. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Przenoszenie ogrodów z terenu inwestycji. Zielone porozumienie CPK

Infrastruktura i lotniska

Przenoszenie ogrodów z terenu inwestycji. Zielone porozumienie CPK

Centralny Port Komunikacyjny 21 listopada 2024

Lasek: Realizujemy CPK jako opłacalny biznesowo projekt

Prawo i polityka

CPK pokazuje wizualizację stacji Brzeziny na linii „Y”

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

CPK. Będą badania gruntu i wody pod lotniskiem

Infrastruktura i lotniska

CPK. Będą badania gruntu i wody pod lotniskiem

Centralny Port Komunikacyjny 23 września 2024

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Roman Czubiński 12 września 2024

Pozostałe z wątku:

Przenoszenie ogrodów z terenu inwestycji. Zielone porozumienie CPK

Infrastruktura i lotniska

Przenoszenie ogrodów z terenu inwestycji. Zielone porozumienie CPK

Centralny Port Komunikacyjny 21 listopada 2024

Lasek: Realizujemy CPK jako opłacalny biznesowo projekt

Prawo i polityka

CPK pokazuje wizualizację stacji Brzeziny na linii „Y”

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Infrastruktura i lotniska

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

CPK. Będą badania gruntu i wody pod lotniskiem

Infrastruktura i lotniska

CPK. Będą badania gruntu i wody pod lotniskiem

Centralny Port Komunikacyjny 23 września 2024

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Roman Czubiński 12 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5