Spółka Centralny Port Komunikacyjny prowadzi zaawansowane prace nad projektami budowlanymi dla linii kolejowej Łódź – Wrocław. Dla tego fragmentu przygotowywanej infrastruktury trwają też intensywne prace nad materiałami do wniosków o decyzje środowiskowe. To kolejny element kolejowego „igreka” łączącego Dolny Śląsk z centrum kraju.
Projektowanie odcinka Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Wrocławia zostało podzielone przez CPK na pięć części. Pierwsze cztery to odcinki Kolei Dużych Prędkości: Łódź – Sieradz, Sieradz – Kępno, Kępno – Czernica Wrocławska i Czernica – Wrocław.
Do kogo trafiły te zadania? Odcinek Łódź – Sieradz projektuje firma Egis, a Sieradz – Kępno trafił do konsorcjum BBF i IDOM. Z kolei projekt trasy z Kępna do Czernicy Wrocławskiej przygotowuje konsorcjum MGGP i Voessing Polska, podczas gdy za odcinek Czernica Wrocławska – Wrocław odpowiada Systra.
Piąty element tej układanki to przygotowywana przez BBF i IDOM dla całej linii między Łodzią i Wrocławiem koncepcja i dokumentacja GSM-R, czyli systemu łączności bezprzewodowej i transmisji danych. Ten materiał posłuży wykonawcy głównych prac projektowych GSM-R, zapewniając kompleksowe pokrycie sygnałem radiowym i optymalne rozmieszczenie infrastruktury.
Spółka podpisała już umowy z wykonawcami wszystkich elementów. Łączna wartość tych pięciu umów to ponad 507 mln zł netto.
– Kolejowy „igrek” to dla nas priorytet. Po tym, jak w 2011 r. przygotowania do tej potrzebnej inwestycji zostały, nie wiedzieć czemu, zawieszone, teraz nadrabiamy niepotrzebnie stracony czas. Tych 200 km z Łodzi do Wrocławia ma szczególne znaczenie. Ta budowa nie tylko radykalnie poprawia czas dojazdu z Dolnego Śląska do centrum Polski, ale też wpisuje się w mapę kluczowych szlaków komunikacyjnych Europy w ramach sieci TEN-T – wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Projektowanie odcinka Łódź – Wrocław odbywa się na podstawie największej umowy ramowej na tego typu usługi w Europie. Kontrakt został podpisany w lipcu 2022 r. i może osiągnąć wartość do 7 mld zł netto, przy czym ostateczna wysokość zależy od liczby zleceń i cen uzyskanych w poszczególnych postępowaniach wykonawczych. Wykonawcy zostali do umowy zakwalifikowani przede wszystkim dzięki doświadczeniu personelu. Następnie na etapie pojedynczych zadań, zlecanych przez spółkę CPK, decydującym warunkiem jest już cena.
Wybudowanie nowej linii umożliwi skrócenie czasu podróży z Wrocławia do Łodzi do godziny. Aktualnie jeździmy trasą blisko trzy godziny. Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h – do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska.
Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu.
Oprócz linii z Łodzi do Wrocławia spółka od 2022 roku projektuje już odcinek Warszawa – Łódź, czyli pierwszy i kluczowy element nowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Oba odcinki są elementami kolejowego „igreka”, prowadzącego od Warszawy przez CPK i Łódź do Wrocławia i Poznania. CPK ma już także warianty inwestorskie dla trzech innych odcinków kolejowych, czyli preferowanych przebiegów: w Wielkopolsce między Sieradzem a Poznaniem, na podkarpackim odcinku z Łętowni do Rzeszowa i na Śląsku: między Katowicami i czeską Ostrawą.