Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z firmą Dar Al-Handasah Consultants na Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej. Wykonawca został wybrany w jednym z czterech kluczowych postępowań przetargowych w ramach Podprogramu Lotniskowego CPK. – Umowa z Dar Al-Handasah opiewa na 327 mln zł brutto, a w skład tej kwoty wchodzi zamówienie podstawowe i ewentualne opcjonalne – ujawnił Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Do strategicznych zadań spółki Dar Al-Handasah będzie należało wykonanie dla CPK wielobranżowej dokumentacji projektowej infrastruktury technicznej, w tym m.in. dróg startowych i kołowania, płyt postojowych, systemów lotniskowych oraz sieci i przyłączy wraz z obiektami inżynieryjnymi. Dar będzie odpowiadał też za pozyskanie w imieniu CPK niezbędnych zgód projektowych, pełnienie nadzoru autorskiego (w ramach prawa opcji) i usług doradczych na każdym etapie projektu.
– Bardzo nas cieszy, że w założonym czasie udało nam się przeprowadzić tak ważne postępowanie przetargowe. Generalny Projektant Inżynierii Lądowej jest jednym z “wielkiej czwórki” twórców projektu lotniska. Satysfakcja jest tym większa, że zwycięzcą została tak znana, ceniona na świecie firma jak Dar z doświadczeniem w Europie, USA, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i w Indiach – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Dzięki globalnemu doświadczeniu, bogatemu portfolio i rozległym kompetencjom Dar wniesie do projektu zaawansowaną wiedzę z zakresu zrównoważonego planowania i możliwości projektowania net zero, czyli neutralnego klimatycznie. Spółka będzie się też dzielić z CPK swoim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą stosowania wysoce trwałej i bezpiecznej infrastruktury lotniskowej, a także wykorzystania technologii, które sprostają obecnym i przyszłym wymaganiom oraz oczekiwaniom rynku.
– Wybór Dar na Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej w tak ambitnym i wizjonerskim projekcie jak Port Solidarność to dla nas wielki powód do dumy. Czujemy się wyróżnieni i z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie współpracy z CPK i trzema innymi projektantami, aby wesprzeć realizację strategicznych celów firmy poprzez zaprojektowanie wysoce zrównoważonego, przyszłościowego węzła transportowego, który spełni oczekiwania społeczeństwa zarówno teraz, jak i w kolejnych latach – powiedział Danny Aoun, regionalny dyrektor operacyjny w Dar.
Mikołaj Wild (prezes CPK) i Danny Aoun (regionalny dyrektor operacyjny w Dar). Fot. CPK. Dar jest uznanym międzynarodowym konsultantem projektowym z doświadczeniem w planowaniu i projektowaniu lotnisk wraz z infrastrukturą techniczną. Spółka łączy wysokiej klasy wiedzę techniczną w dziedzinie projektowania lotnisk z kompleksowym doradztwem w zakresie architektury, infrastruktury, technologii i zrównoważonego rozwoju.
Dar jest członkiem założycielem Dar Group, która była odpowiedzialna za realizację projektów m.in. w takich portach lotniczych, jak inteligentny Międzynarodowy port lotniczy w Dubaju, jedno z najbardziej obciążonych lotnisk na świecie czy lotnisko Hamad International Airport w Katarze, uznane za najlepszy port lotniczy na świecie w konkursie Skytrax World Airport Awards w 2021 i 2022 r. Firma wspierała również rozwój międzynarodowego lotniska O'Hare w Chicago, LaGuardia Airport w Nowym Yorku i San Francisco International Airport, a także Hangzhou Xiaoshan w Chinach.
Dotychczas, w ramach Podprogramu Lotniskowego, spółka ogłosiła cztery kluczowe postępowania przetargowe na prace projektowe i usługi związane z projektowaniem: na Generalnego Projektanta Architektury (MA – Master Architekt), w którym za najkorzystniejszą uznana została oferta Foster + Partners i Buro Happold; Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej (MCE – Master Civil Engineer); Projektanta Integracji Systemów Lotniskowych (ASID – Airport System Infrastructure Designer), a także przygotowanie dokumentacji projektowej dla Obiektów Wspierających Lotnisko (SIE – Support Infrastructure Engineer). Rozpoczęcie pierwszych przygotowawczych prac budowlanych na terenie projektowanego lotniska zaplanowano na rok 2023.