Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła przetarg na zaprojektowanie tunelu kolei dużych prędkości na terenie Łodzi. O zamówienie ubiegają się trzy podmioty. Tunel będzie elementem trasy kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią i Wrocławiem, która ma zostać uruchomiona jednocześnie z Portem Solidarność.
– Polska zaczyna nadrabiać zaległości. W ostatnich tygodniach wybrani zostali wykonawcy prac na odcinku Warszawa – Łódź i dla węzła kolejowego CPK. W tym tygodniu ogłosiliśmy postępowanie ramowe na Studia Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla setek km nowych tras, a dzisiaj w decydującą fazę wchodzi przetarg dla tunelu dalekobieżnego, dzięki któremu Łódź Fabryczna będzie mogła wreszcie wykorzystać swój potencjał jako dworzec dla Kolei Dużych Prędkości – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej i dokumentacji projektowej dla budowy tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85, na zachód od stacji Łódź Fabryczna, wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14. Przewidziano też zadania opcjonalne – m.in. niezbędną aktualizacje i złożenie przygotowanych w ramach, sporządzenie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji zezwalających na budowę PODG Retkinia, sporządzenie materiałów niezbędnych do ogłoszenia przetargu czy nadzór autorski.
Termin składania ofert
minął w marcu. Wystartowały trzy firmy. Wszystkie oferty zmieściły się w budżecie określonym na kwotę 148,273 mln zł brutto (w tym 135,811 mln zł na zadanie podstawowe). Wczoraj (25 maja) zamawiający rozstrzygnął postępowanie. Najtańsza oferta firmy Multiconsult Polska i najdroższa oferta konsorcjum firm Egis Poland, Egis Structures & Environnement, SWS Engineering zostały odrzucone. Wygrało konsorcjum firm Biuro Projektów Metroprojekt i SUD-Architekt Polska, które zaproponowało cenę 73,616 mln zł brutto.
Koncepcja programowo-przestrzenna ma zostać opracowana w ciągu czterech miesięcy od zawarcia umowy. Dokumentacja wraz z uzyskaną decyzją środowiskową ma być gotowa do końca października 2022 r.
Czterokilometrowy tunel będzie zaprojektowany na maksymalną prędkość od 160 do 200 km/h, co zostanie określone w toku prac projektowych. Na potrzeby systemu kolei dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.
Tunel ma być ważnym elementem szprychy nr 9, czyli nowej kolejowej trasy z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej w stronę Wrocławia i Poznania. Zakładany w harmonogramach CPK czas budowy tunelu to lata 2023-2027. Szacowany wstępnie koszt realizacji kolejowego całego odcinka Warszawa – CPK – Łódź (wraz z tunelem) wynosi ok. 10 mld zł.