Spółka CPK uzyskała decyzję środowiskową dla pierwszego z dwóch odcinków projektowanej linii KDP między Warszawą a Łodzią. W ciągu najbliższych dni zostanie ogłoszony przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi.
– Z całego serca dziękuję za te ponad cztery lata niełatwej, ale pasjonującej pracy. Jej efektem są m.in. dzisiejsze znakomite informacje dotyczące inwestycji kolejowych CPK – powiedział Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. – Zostawiam projekt CPK z zapewnionym finansowaniem do 2030 roku, z wybranym inwestorem mniejszościowym dla lotniska i z dofinansowaniem unijnym dla części kolejowej projektu. Dla lotniska mamy gotowy projekt, badania przyrodnicze, wykupionych ponad 1200 ha bez wywłaszczania ani jednej osoby, decyzję środowiskową i wniosek o lokalizacyjną. Trwają już prace w terenie: na obszarze węzła lotniskowego i przy tunelu w Łodzi – wyliczał Horała.
Warszawa – Łódź. Jest decyzja środowiskowaDecyzję środowiskową dla priorytetowej inwestycji kolejowej CPK wydał w ubiegłym tygodniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie. Dokument dotyczy odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła CPK, a dokładnie do drogi wojewódzkiej nr 579. To pierwsza uzyskana przez CPK decyzja środowiskowa dotycząca Kolei Dużych Prędkości.
– Ta decyzja środowiskowa to zielone światło dla budowy priorytetowej linii kolejowej Warszawa – Łódź w poszanowaniu dla ludzi i środowiska naturalnego. Naszym celem jest prowadzenie tej inwestycji w sposób optymalny dla regionu oraz z maksymalną korzyścią dla mieszkańców i pasażerów. To jest kluczowy fragment linii Warszawa – Łódź – Wrocław, czyli najbardziej potrzebnego odcinka torów w Polsce – podkreślił minister Marcin Horała.
Wniosek o wydanie decyzji został złożony we wrześniu ubiegłego roku. Wcześniej spółka CPK przeprowadziła całoroczne drobiazgowe badania środowiskowe. Na tej podstawie powstał raport oddziaływania na środowisko, który wraz z załącznikami liczy kilka tysięcy stron. Uwagi do raportu składali mieszkańcy w ramach procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu.
Decyzja warszawskiego RDOŚ posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Dokument otwiera przed CPK drogę do wnioskowania o zgody wodnoprawne,
decyzję lokalizacyjną, a następnie o pozwolenie na budowę. Jednocześnie w RDOŚ w Łodzi toczy się zaawanasowana procedura uzyskiwania wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka węzeł CPK - Łódź, a dokładnie od drogi krajowej nr 50 po zachodniej stronie projektowanego lotniska do Łodzi Fabrycznej. Odcinek między Warszawą a Łodzią, zgodnie z harmonogramem, powinien być przejezdny jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska.
Tunel w Łodzi. Dwie nowe umowy i przetarg Gotowy jest również wyczekiwany przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. W przypadku łódzkiego tunelu toczą się już prace. Po pierwsze, od września trwa palowanie w ramach wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna. To efekt umowy o wartości 93 mln zł podpisanej przez CPK z firmą Keller Polska. Po drugie w ubiegłym tygodniu spółka CPK podpisała wart 147 mln zł kontrakt z Budimeksem na budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM: startowej (na Retkini) oraz odbiorczej w sąsiedztwie ŁDK i Łodzi Fabrycznej. Podczas podpisywania tego kontraktu padła deklaracja, że trzecim etapem inwestycji będzie drążenie tunelu kolejowego CPK.
– Dotrzymujemy słowa. Przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest gotowy. W ciągu najbliższych dni to postępowanie zostanie formalnie ogłoszone. Prace związane z budową tunelu CPK w Łodzi konsekwentnie i zgodnie z planem idą do przodu – podsumował Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Tunel CPK w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych. W przypadku linii CPK pociągi będą zatrzymywały się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia oraz istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa prowadzi na zachód w stronę Sieradza i Wrocławia. Między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK będzie liczył ponad 4,6 km długości. Ze względu na gęstą zabudowę na powierzchni i trudne warunki gruntowo-wodne, tunel będzie wykonywany metodą drążenia tarczą TBM. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy TBM przewidzianej do wiercenia tunelu to ok. 14 metrów. Linia będzie zelektryfikowana w systemie 3kV prądu przemiennego. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale na wyjeździe na powierzchnię w rejonie Retkini pociąg będzie mógł rozpędzić się do 200 km/h.
Tunel Łódź - Warszawa będzie pierwszym odcinkiem nowej sieci KDP w Polsce. To priorytetowy fragment tzw. "Igreka", czyli nowej linii kolejowej między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Na tej trasie pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Łodzią a Warszawą skróci się do ok. 45 minut. Założenia są takie, że z Łodzi do lotniska CPK pasażerowie dojadą w pół godziny. Z kolei czas podróży z Wrocławia do Łodzi skróci się do ok. 70 minut, a do Warszawy do ok. 115 minut.