Centralny Port Komunikacyjny otworzył oferty w przetargu na opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii kolejowych nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec (w sumie 89 km). Wystartowały cztery firmy z ofertami mocno przewyższającymi budżet zamawiającego.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy dwóch nowych tras kolejowych w województwie lubelskim, poprawiających dojazd do Zamościa i Tomaszowa Lubelskiego oraz utworzenie w perspektywie międzynarodowego korytarza transportowego w kierunku Rawy Ruskiej i Lwowa. Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji, wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej, w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego.
W rejonie miasta Zamość część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem wraz z lokalizacją podziemnej stacji pasażerskiej. Założono ruch mieszany – pasażerski i towarowy, obsługę pociągów towarowych o długości do 750 m oraz zasilanie 2x25 kV AC (zmiana względem pierwotnego opisu przedmiotu zamówienia, gdzie zakładano 3 kV DC). Prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich na liniach 54 oraz 56 to – w zależności od wariantu trasowania – to 200 lub 250 km/h, a dla pociągów towarowych 100 lub 120 km/h. Więcej o szczegółach pisaliśmy
tutaj.
Dzisiaj (26 marca) minął termin składania ofert. Wpłynęły cztery oferty. Konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika proponuje 23,955 mln zł brutto. Konsorcjum Voessing Polska, Infra Centrum Doradztwa proponuje 29,508 mln zł brutto. Konsorcjum IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering and Consulting, Multiconsult Polska, Transprojekt Gdański, Arcadis zaproponowało 34,379 mln zł brutto. Firma TPF proponuje 47,945 mln zł brutto. Wszystkie oferty znacząco przewyższają budżet, określony na blisko 8 mln zł brutto.
Jeśli zamawiający zdecyduje się dołożyć środki, to o wyborze zdecydują cena (70%) oraz doświadczenie personelu (30%). Na realizację przeznaczono 584 dni, czyli nieco ponad 19 miesięcy.
W sumie CPK rozpisał przetargi na studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla ponad 700 km linii. Otwarto już oferty w postępowaniach dotyczących
studium dla linii nr 58 i 632 Łętownia – Rzeszów (szprycha nr 6) oraz
linii nr 170 na odcinku Chybie – Jastrzębie-Zdrój – Godów – granica z Czechami (szprycha nr 7), gdzie również złożone propozycje znacząco przewyższały budżet. Lepiej wypadły otwarcia ofert na
studium dla budowy węzła kolejowego CPK w rejonie przyszłego lotniska oraz
dokumentację projektową budowy tunelu KDP pod Łodzią.
Przed nami otwarcia ofert dotyczące:
- Studium dla linii kolejowej nr 29 Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (139 km), element tzw. szprychy nr 3
- Studium dla linii nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana (136 km ), szprycha nr 9
- Studium dla linii nr 85 na odcinku Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny (201 km), szprycha nr 9
- Studium dla linii nr 267 i 268 na odc. Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica z Czechami (62 km), szprycha nr 9
Jeszcze w tym roku zostaną rozpoczęte kolejne prace przygotowawcze na kolejnych liniach kolejowych:, w tym na następujących zadaniach inwestycyjnych:
- CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz –Warlubie,
- Katowice – Kraków i Biała Błotna – WMŚ – Chełmek,
- Wąsosz Konecki – Kielce,
- Sieradz – Kalisz – Poznań.