Centralny Port Komunikacyjny rozpisał przetarg na kolejne studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – tym razem dla nowych linii kolejowych łączących Żarów, Świdnicę i Wałbrzych z Czechami. Ten nowy korytarz międzynarodowy ma stanowić łącznik pomiędzy polskimi i czeskimi odcinkami Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu budowy nowych linii kolejowych na odcinku Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa. Projekt zakłada powstanie dwóch nowych linii – nr 267, łączącej linię kolejową nr 274 (szlak Żarów – Jaworzyna Śl.) ze stacją Świdnica Miasto oraz nr 268, pomiędzy stacjami Świdnica Miasto i Lubawka oraz dalej do granicy z Czechami (w okolicy miejscowości Královec). Nowe linie będą stanowić łącznik pomiędzy polską i czeską siecią Kolei Dużych Prędkości.
Wśród celów inwestycji znajdują się utworzenie międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego w osi Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Kamienna Góra/Jelenia Góra – Lubawka – Praga – Norymbergia / Monachium, a także stworzenie szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego powiązania transportowego Jeleniej Góry (i kurortów karkonoskich), Wałbrzycha i Pragi, z Wrocławiem, Warszawą i CPK. Zamawiający zakłada też, że efektem projektu powinno być zwolnienie przepustowości linii kolejowych nr 274 (poza odcinkiem Wrocław Świebodzki – Żarów) i 276 na rzecz pasażerskiego ruchu regionalnego i ruchu towarowego w związku z przeniesieniem na nowe linie nr 267 i 268 części ruchu dalekobieżnego wykorzystującego istniejące linie. Ponadto inwestycja ta ma się przyczynić do ograniczania wykluczenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym i poprawa powiązań o zasięgu regionalnym, w tym dojazdów z Lubawki i terenu powiatu kamiennogórskiego do Wałbrzycha i Wrocławia, z wykorzystaniem linii dużych prędkości również na potrzeby szybkich połączeń wojewódzkich.
Infrastruktura nowych linii ma zostać przystosowana do prędkości wynoszącej 250 km/h i obsługi pociągów towarowych o długości 750 m. Założono zasilanie 2x25 kV AC na głównym ciągu linii kolejowej. Zamawiający zakłada konieczność zapewnienia rozwiązań infrastrukturalnych, które przeniosą zakładany ruch pociągów. Dla przejścia przez obszar śródmieścia Świdnicy będzie się to wiązało z koniecznością przeanalizowania wariantów podziemnej stacji kolejowej i odcinków tunelowych linii kolejowych na obu podejściach do niej. Również na odcinku Wałbrzych – Lubawka przewidywane są odcinki tunelowe.
Nowo projektowane linie będą się łączyć z liniami nr 274 na szlaku pomiędzy stacjami Żarów i Jaworzyna Śl., nr 137 na stacji Świdnica Miasto i przyległym szlaku Świdnica Miasto – Jaworzyna Śl., nr 274 na szlaku Świebodzice – Wałbrzych Szczawienko wraz ze stacją Wałbrzych Szczawienko, nr 274 na szlaku Boguszów Gorce Zach. – Sędzisław, nr 298 i 299 na stacji Kamienna Góra (łącznica od linii nr 268), nr 299 na stacji Lubawka i szlaku granicznym Lubawka – Královec. Dlatego też wykonawca powinien współpracować z PKP PLK i Sž (Sprava železnic) – czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej.
Termin składania ofert mija 28 stycznia. O wyborze zdecydują cena (70%) oraz doświadczenie personelu (30%). Na realizację całości zamówienia przeznaczono 584 dni.
Wcześniej CPK ogłosił przetargi na podobne opracowania dla projektu budowy linii kolejowej
nr 85 Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana oraz
nr 58 Łętownia – Rzeszów. W obu postępoiwaniach nie minął jeszcze termin składania ofert.