W minionym roku nakłady inwestycyjne CPK wyniosły ponad 463 mln zł, a na wynagrodzenia ponad 600 osób przeznaczono 66 mln zł. Co zaskakujące spółka osiągnęła 28 mln zł zysku – jest to jednak efekt jednorazowych działań, które raczej nie powtórzą się w przyszłości.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podsumowała wyniki finansowe za 2022 rok. W przeciwieństwie do roku wcześniejszego, który spółka zamknęła ze stratą, tym razem wynik był mocno na plusie i wyniósł aż 28 mln zł.
28 mln zł netto zyskuDodatni wynik finansowy podmiotu inwestycyjnego może być dość zaskakujący, ale wyjaśniają go dwie kwestie. Po pierwsze jest to efekt przejęcia z Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN) i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) gruntów oferowanych przez CPK mieszkańcom obszaru przyszłego lotniska jako nieruchomości zamienne. Przychód, jaki spółka zanotował z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości Skarbu Państwa sięgnął w 2022 roku aż 124 mln zł.
Drugim czynnikiem był wzrost przychodów finansowych, które osiągnęły aż 63,7 mln zł. Było to efektem wzrostu wartości obligacji w portfelu spółki CPK wynikającym ze zbliżającego się terminu wykupu obligacji oraz zmiany oczekiwań rynku co do przyszłego poziomu stóp procentowych.
– Wynik został wypracowany na podstawie zdarzeń jednorazowych czyli przejmowania nieruchomości i wyceny obligacji. Nadal jesteśmy spółką inwestycyjną i czysto kosztowa, dopiero w momencie komercjalizacji inwestycji pojawią się rzeczywiste zyski – mówi Andrzej Alot, członek zarządu ds. finansowych spółki. Dodaje przy tym, że na ten rok CPK nie zakłada zysku. Sfinalizowane będzie jednak przejęcie Polskich Portów Lotniczych (PPL) co będzie miało odzwierciedlenie w skonsolidowanych wyniku finansowym za rok 2023.
2,4 mln zł dla zarządu, 66 mln zł dla pracownikówIstotną częścią kosztów funkcjonowania CPK stanowią wydatki pracownicze. Zatrudnienie, które na koniec 2021 roku wynosiło 493 osoby, do końca ubiegłego roku wzrosło do 638 osób. Jak informuje spółka w ciągu 12 miesięcy do spółki dołączyli m.in. kolejni inżynierowie, architekci, prawnicy, informatycy, specjaliści od zamówień publicznych, od pozyskiwania nieruchomości, od projektowania infrastruktury torowej.
– Spółka CPK rozbudowuje biura merytoryczne odpowiedzialne za inwestycje lotniskowe, kolejowe oraz pozyskiwanie nieruchomości i zagospodarowanie przestrzenne. Pozyskanie wysokiej klasy specjalistów z dużym doświadczeniem zagwarantowało skuteczną realizację wielu projektów prowadzonych jednocześnie. Nie jest możliwe, żeby zaprojektować i wybudować port lotniczy, węzeł kolejowy i sieć 2000 km nowych linii, nie zatrudniając ludzi. Nie da się zaplanować infrastruktury, pozyskać niezbędnych uzgodnień i decyzji, nabyć gruntów, przygotować projektów i rozpocząć prac przygotowawczych bez kosztów osobowych – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
W związku ze wzrostem liczby pracowników wzrosła również kwota przeznaczona na ich wynagrodzenia. W roku 2021 było to 45 mln zł, zaś w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy 66 mln zł. – Koszty wynagrodzeń pracowników w związku z zaawansowaniem Programu CPK miały w 2022 roku istotnie niższy udział w globalnych nakładach inwestycyjnych z tytułu realizowanych projektów i kosztach funkcjonowania spółki – podkreśla Majszyk.
Wynagrodzenie członków zarządu w 2022 roku wyniosło 2,4 mln zł, wobec 2,0 mln w roku 2021 r. Z kolei wynagrodzenie Rady Nadzorczej sięgnęło 191 tys. zł wobec 144 tys. zł rok wcześniej. Wzrost wynagrodzenia członków zarządu wynika z wypłaty wynagrodzeń zmiennych w 2022 roku.
463 mln nakładów inwestycyjnychW 2022 r. w sposób istotny wzrosły nakłady poniesione przez spółkę CPK bezpośrednio na realizację inwestycji lotniskowych i kolejowych, które znacząco przyspieszyły. W ubiegłym roku nakłady inwestycyjne wyniosły aż 463 mln zł (w 2021 r było to ok. 69 mln zł). Spółka podkreśla, że przeszła już od fazy planowania do projektowania i budowy.
Zaawansowane prace projektowe dla terminalu pasażerskiego i dworca kolejowego prowadzi brytyjskie konsorcjum projektowe Foster+Partners. Z kolei libańsko-amerykańskie konsorcjum projektowe Dar Al-Handasah jako projektant inżynierii lądowej pracuje nad
dokumentacją dla dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych.
Spółka CPK w październiku 2022 r. zgodnie z harmonogramem złożyła w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie
wniosek o decyzję środowiskową dla lotniska i węzła kolejowego. Jej wydanie jest spodziewane w ciągu najbliższych tygodni. Decyzja umożliwi złożenia wniosku do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej – która jest z kolei planowana w IV kwartale tego roku. Kolejnym krokiem będzie pozwolenie na budowę.
Rozpoczęcie zasadniczych prac w terenie (obecnie trwają prace przygotowawcze i rozbiórki) ma nastąpić jesienią tego roku, ale jest zależne od terminów związanych z decyzją środowiskową.