W ciągu ostatnich trzech dni w czterech województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, lubuskim i opolskim odbyły się konsultacje Programu Kolejowego CPK z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych. W ten sposób dobiegł końca pierwszy etap trwających od lipca uzgodnień przebiegu planowanych linii do Portu Lotniczego Solidarność.
Prezentacje z czterech ostatnich Regionalnych Konsultacji Strategicznych znajdują się
pod tym linkiem.
Celem spotkań było uzgodnienie, czy przygotowane wstępne warianty trasowania uwzględniają wszystkie uwarunkowania regionalne, czy nowe linie kolejowe do Centralnego Portu Komunikacyjnego nie kolidują z budowami planowanymi lokalnie. W spotkaniach w Szczecinie, Opolu, Gdańsku i Łagowie (w połowie drogi między Zieloną Górą i Gorzowem) wzięli udział także przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest odpowiedzialna za modernizację odcinków prowadzących do Portu Lotniczego Solidarność.
Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild podkreśla, że integracja z transportem kolejowym to jeden z kluczowych warunków prawidłowego funkcjonowania nowego lotniska. Założenia są takie, że w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych ok. 1 600 km nowych linii.
– Przed nami etap analizowania uwag i propozycji zgłoszonych podczas RKS-ów w 16 województwach. Już dziś mogę jednak powiedzieć, że regionalne konsultacje są dla nas bardzo przydatne. Spotkania z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych dały nam bardzo cenną wiedzę na temat potrzeb transportowych w regionach – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
SzczecinDzięki inwestycjom w ramach Programu Kolejowego CPK 78 proc. mieszkańców woj. zachodniopomorskiego będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu.
Priorytetowe inwestycje CPK, czyli tzw. linie dużych prędkości Warszawa – CPK – Poznań i Warszawa – CPK – Trójmiasto oraz nowa linia Nakło n. Notecią – Okonek, w połączeniu z modernizowanymi odcinkami istniejącej sieci zdecydowanie skrócą czas podróży pociągiem z woj. zachodniopomorskiego do centrum kraju.
Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie blisko dwukrotne skrócenie czasu przejazdu z Warszawy: do Szczecina przez Poznań (obecnie najkrótszy czas to 6 godz. 20 min). Podróż z Koszalina do Warszawy zajmie 4 godz. 15 min (zamiast obecnych 5 godz. 10 min), a do CPK 4 godz. Z Kołobrzegu do Warszawy dojedziemy w 4 godz. 30 min (zamiast 5 godz. 45 min), a do CPK – w 4 godz. 15 min.
Gorzów i Zielona GóraW województwie lubuskim planowana jest budowa przez CPK 15 km nowych oraz modernizacja przez PKP PLK 250 km istniejących linii kolejowych. Po zakończeniu tych inwestycji 71 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych.
Planowana linia dużych prędkości Warszawa – CPK – Poznań wraz z modernizowanymi odcinkami istniejących linii nr 3, 14, 273 i 367 znacznie przybliżą Zieloną Górę i Gorzów do stolicy i nowego portu lotniczego.
Zakładany czas przejazdu to 3 godz. 25 min z Warszawy oraz 3 godz. 10 min z CPK: zarówno do Zielonej Góry (przez Nową Sól, Głogów i Kalisz), jak i do Gorzowa (przez Krzyż, Poznań i Kalisz). W celu zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu przewidziano również kursowanie pociągów do Zielonej Góry i Gorzowa przez Poznań i Zbąszyń. W obu przypadkach czas jazdy z Warszawy wyniesie 3 godz. 35 min, a z CPK 3 godz. 20 min.
Obecnie najkrótszy czas przejazdu z Warszawy do Zielonej Góry to 5 godz., a do Gorzowa – 5 godz. 40 min.
GdańskNajważniejszą inwestycją Programu Kolejowego CPK z punktu widzenia woj. pomorskiego będzie budowa linii dużej prędkości pomiędzy Warszawą, CPK a Warlubiem koło Grudziądza (tzw. CMK Północ), połączona z modernizacją do prędkości 200 km/godz. istniejących odcinków linii 9, 131 i 202 od Warlubia przez Trójmiasto do Słupska. Łącznie na terenie województwa modernizacją objęte będzie 378 km linii kolejowych.
Powyższe inwestycje umożliwią osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Gdańska do 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min), a do CPK 1 godz. 45 min. Z Gdyni do stolicy dojedziemy w 2 godz. 25 min (zamiast 3 godz. 15 min), a do CPK w 2 godz. 10 min.
Dzięki inwestycjom w ramach Programu Kolejowego CPK w woj. pomorskim 80 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych.
OpolePołączenie woj. opolskiego z Warszawą i CPK zapewni tzw. szprycha nr 8, składająca się z modernizowanych odcinków linii nr 1, 61, 137, 144 i 287. Inwestycja pozwoli na zwiększenie dostępności komunikacyjnej nie tylko Opola, ale również Nysy, Ozimka, Otmuchowa i Paczkowa. Jak wynika z założeń inwestycyjnych, przy prędkości 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Opola: do Warszawy – 2 godz. 35 min (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 45 min), CPK– 2 godz. 20 min, a do Kłodzka – 1 godz. 10 min (zamiast obecnych 2 godz. 35 min).
– Spotkania w ramach RKS-ów pokazują, jak ważne jest prowadzenie dialogu lokalnego przez dwóch inwestorów: spółki CPK, odpowiedzialnej za budowanie nowych linii kolejowych i PKP PLK, odpowiedzialnej za modernizację tych istniejących. Z perspektywy władz regionalnych kluczowe są dwa elementy: skrócenie czasu przejazdu między miastami włączonymi dziś w sieć kolejową oraz włączenie do sieci nowych miast dotąd nieobsługiwanych przez kolej – dodaje Rafał Garpiel, pełnomocnik ds. relacji z otoczeniem CPK.
Regionalne Konsultacje Strategiczne rozpoczęły się w lipcu spotkaniem CPK z przedstawicielami władz wojewódzkich i samorządów lokalnych w Poznaniu. Następnie spotkania odbyły się w Warszawie, Łodzi i Wrocławiu. W sierpniu spółka odbyła konsultacje w Toruniu, a we wrześniu w kolejnych pięciu województwach: świętokrzyskim, śląskim, małopolskim, podkarpackim i lubelskim. W październiku RKS-y odbyły się w Białymstoku i Olsztynie. Pierwszy etap trwających od lipca konsultacji zakończyły rozmowy w województwach: zachodniopomorskim, pomorskim, lubuskim i opolskim.