Spółka CPK Lotnisko zamierza ogłosić we wrześniu postępowanie na budowę terminala Lotniska CPK oraz funkcjonalnie powiązanych obiektów multimodalnego węzła komunikacyjnego. Postępowanie będzie prowadzone w formule dialogu konkurencyjnego.
Zakres podstawowy obejmuje budowę terminala lotniskowego „pod klucz” – z zastrzeżeniem, że palowanie pod budynkiem wykona inny podmiot.
Wykonawca będzie musiał zrealizować wszelkie prace podposadzkowe wraz z płytą fundamentową, a także wykonać instalacje sanitarne, elektryczne, teletechniczne i telekomunikacyjne. Przewidywana
powierzchnia całkowita budynku terminala to około 400 000 m2.
Druga część zamówienia do budynek dworca kolejowego „pod klucz” wraz z połączeniem ze stacją kolejową znajdującą się w tunelu – z jej wyposażeniem. Zadanie obejmuje więc wszelkie prace wykończeniowe i
instalacyjne – z zastrzeżeniem, że konstrukcja stacji podziemnej będzie zadaniem wykonawcy tunelu kolejowego.
Trzecia część to budynek węzła przesiadkowego (PTI), znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca i terminala. Obiekt również będzie wykonany „pod klucz” z wykonaniem wszelkich niezbędnych instalacji,
przyłączy itp. Zamawiający wymaga również od wykonawcy pozyskania pozwolenia na użytkowanie, wszelkich niezbędnych uzgodnień ze służbami państwowymi oraz współpracy z konsultantem w zakresie pozyskania certyfikatu BREAAM.
Przewidziano także opcje. Jedna z nich obejmuje budynek parkingu wielopoziomowego, druga – obiektu Kerbside, służącego do połączenia komunikacyjnego pomiędzy rampą podjazdową a budynkiem terminala,
trzecia – dostawę, montaż i uruchomienie systemu obsługi bagażu BHS, czwarta – dostawę, montaż i uruchomienie wind, chodników ruchomych, piąta – dostawę, montaż i uruchomienie rękawów pasażerskich (PBB)/
Na razie zapowiedź postępowania trafiła do dziennika urzędowego UE. Zamawiający zapowiada ogłoszenie dialogu w II połowie września. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zostanie wypracowany z
wykonawcami zaproszonymi do dialogu konkurencyjnego. CPK Lotnisko planuje realizację zamówienia w modelu "buduj", przy czym spółka zastrzega możliwość uwzględnienia w dokumentacji nałożenia na
uczestników dialogu wymogu uczestnictwa w spotkaniach z projektantami.
Udział w postępowaniu będą mogły wziąć udział podmioty, które w wybranych trzech latach obrotowych w ciągu ostatnich pięciu lat osiągnęły średnioroczny przychód ze sprzedaży netto, dotyczącej robót budowlanych, w wysokości minimum 3 mld zł. Zamawiający dopuszcza sumowanie średniorocznych przychodów, tj. w przypadku, gdy o udzielenie zamówienia ubiega się grupa podmiotów (np. konsorcjum, spółka cywilna) lub wykonawca polega na zasobach podmiotu udostępniającego zasoby – pod warunkiem, że suma średniorocznych przychodów wykazywana przez jednego podmiotu nie będzie mniejsza niż 1 mld zł.
Postawiono też wymogi dotyczące doświadczenia. Firmy muszą wykazać, że w ostatnich 15 latach wykonały co najmniej jeden budynek użyteczności publicznej. Wartość prac dla jednego obiektu ma wynosić co najmniej 400 mln zł netto. Ponadto wykonawcy muszą wykazać, że w ciągu ostatnich 10 lat wykonały co najmniej jedną robotę budowlaną z wykorzystaniem metodyki BIM dla obiektu kubaturowego o powierzchni całkowitej min. 100 tys. m2, obejmującą łącznie wykorzystanie platformy CDE (Common Data Environment) oraz technologii BIM 5D. Poza tym wykonawca musi dysponować osobami, które będą skierowane przez wykonawcę do realizacji zamówienia, legitymującymi się kwalifikacjami zawodowymi i odpowiednim doświadczeniem (dyrektor projektu, kierownik budowy, kierownicy robót budowlanych branży konstrukcyjno-budowlanej, telekomunikacyjnej, sanitarnej, elektrycznej, koordynatos ds. BIM).
Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Koncepcję architektoniczną nowego obiektu przygotowało brytyjskie konsorcjum
Foster + Partners i Buro Happold. Atrium to swoisty przestronny „przedpokój portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko.
Atrium znajduje się przed kontrolą bezpieczeństwa, co oznacza, że będzie dostępne dla wszystkich. Może być również atrakcyjnym miejscem do spędzania czasu dla pracowników i gości pobliskiego Airport City, czyli części hotelowej, biurowej i handlowej. Często terminale lotniskowe "odpychają" pieszych, ponieważ bardzo trudno do nich dotrzeć. W przypadku CPK będzie inaczej: projektowane rozwiązanie zachęci przechodnia i gościa Airport City do wejścia do części komercyjnej. Więcej o tym pisaliśmy w
TYM TEKŚCIE.