Spółka Centralny Port Komunikacyjny zleciła wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu budowy linii kolejowej nr 58 Łętownia – Rzeszów.
Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji, wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowej w ramach projektu w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Tryb postępowania oznaczono jako przetarg nieograniczony. Termin składania ofert wyznaczono na 10 grudnia bieżącego roku do godz. 12:00. Wadium ustalono na 100 tys. złotych.
Budowa linii nr 58 Łętownia – Rzeszów ma na celu przede wszystkim włączenie w system transportu kolejowego Sokołowa Małopolskiego i jego okolic, co pozwoli na uruchomienie nowych połączeń regionalnych. Nowy odcinek rozpocznie się od stacji Łętownia i zakończy na włączeniu do linii kolejowej nr 91 w okolicach miasta Rzeszów. Dzięki budowanym również odcinkom CPK-Warka (linia nr 88), Radom-Kunów (linia nr 84) oraz Łukawiec – Rzeszów Port Lotniczy Jasionka (linia nr 632), łączącym linię nr 58 z rzeszowskim lotniskiem oraz linią nr 71 i linią kolejową nr 91 w okolicy stacji Świlcza, skróci się również dojazd pociągiem ze stolicy Podkarpacia do nowego portu na Mazowszu.
Wymienione powyżej inwestycje poprawią również komunikację w kierunku Przemyśla, a także do południowej części województwa podkarpackiego, którą wzmocni jeszcze budowa linii nr 122, łączącej Rzeszów z Sanokiem przez Brzozów. Nowe odcinki pozwolą na docelowe pokonanie całej trasy z Sanoka do Portu Solidarność w 155 minut. Prędkość projektowa dla linii nr 58 wyniesie do 250 km/h, natomiast dla linii nr 632 do 120 km/h. Długość dopuszczonych do ruchu pociągów towarowych określono na 750 metrów.
Założeniem szczegółowym inwestycji jest poprawa konkurencyjności kolei w zakresie powiązań transportowych na odcinku
CPK – Warszawa – Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Rzeszów oraz stworzenie szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego powiązania transportowego Rzeszowa z Warszawą i CPK, bezkonkurencyjnego pod względem czasu przejazdu w porównaniu z innymi środkami transportu.
Zwiększenie przepustowości linii kolejowych nr 71 i 91 na rzecz pasażerskiego ruchu regionalnego i ruchu towarowego, poprzez przeniesienie na linię nr 58 części ruchu dalekobieżnego, wykorzystującego obecnie wspomniane linie, przełoży się natomiast na wzrost znaczenia kolei w obsłudze transportowej Rzeszowa i woj. podkarpackiego oraz warunki przewozu towarów koleją. Ograniczy to w efekcie wykluczenia komunikacyjne w transporcie kolejowym i poprawi powiązania o zasięgu regionalnym, w tym dojazdy do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka, z wykorzystaniem linii dużych prędkości również na potrzeby szybkich połączeń wojewódzkich – ukierunkowanych w szczególności na lepsze zaspokojenie potrzeb transportowych północnych rejonów woj. podkarpackiego.
Inwestycje kolejowe związane z CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, obejmujących 12 tras, w tym dziesięć "szprych", które mają powstać do końca 2034 roku. Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają lub ruszą jeszcze w tym roku. Pierwsze roboty budowlane rozpoczną się za trzy lata.