– W naszym harmonogramie zakładamy, że jest możliwość pozyskania decyzji lokalizacyjnej dla lotniska CPK w pierwszym kwartale 2024 r. – przekazał w piątek RMF FM rzecznik spółki Konrad Majszyk. Po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę.
CPK podkreśla, że wniosek do wojewody mazowieckiego o decyzję lokalizacyjną został złożony w październiku, ale tempo jego rozpatrywania zależy od urzędu. – Zakładamy w naszym harmonogramie, że jest możliwość pozyskania decyzji w pierwszym kwartale przyszłego roku. Będzie to prosta ścieżka do wniosku o pozwolenie na budowę –
powiedział RMF FM Majszyk.
Pod koniec października rząd przyjął Uchwała w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „
Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II 2024–2030”, która obejmuje kontynuację prac przygotowawczych i prac projektowych oraz rozpoczęcie i zakończenie zasadniczych robót budowlanych związanych z budową pierwszego etapu lotniska CPK. Jak poinformowało CPK, całkowita wartość programu wieloletniego CPK na lata 2024-2030 szacowana jest na 155 mld zł. Składają się na nią m.in. 66,2 mld zł w skarbowych papierach wartościowych; 24,3 mld zł finansowania z UE; 62,8 mld zł środków pochodzących od inwestorów i z finansowania komercyjne.
Wcześniej spółka
CPK wskazała Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.
Od czasu ostatnich wyborów realizacja projektu CPK stoi jednak pod znakiem zapytania. Wielu ekspertów wskazuje
na konieczność przeprowadzenia audytu w spółce i ewentualnie zweryfikowania zakresu inwestycji.
Przeciwko budowie CPK występuje m.in. Maciej Lasek z Koalicji Obywatelskiej, ale projekt ma także wielu zwolenników. Ostatnio
za jego kontynuacją opowiadał się Sebastian Mikosz, były prezes PLL LOT oraz przedstawiciele samej spółki, w tym
Radosław Kantak odpowiadający za inwestycje kolejowe.