W październiku 2020 r. CPK ogłosiło postępowanie na umowę ramową na projektowanie nowych linii kolejowych, którego celem jest wybranie grupy firm, którym będą zlecana zadani związane z projektowaniem tzw. szprych. Chętnych jest 12 firm i konsorcjów z całego świata.
Jak podkreśla CPK jest to największe postępowanie tego typu obecnie prowadzone w Europie. Szacowana wartość prac projektowych to ponad 7 mld zł netto (to ponad 8,6 mld zł brutto). W chwili jego ogłoszenia spółka zaznaczała, że umowa ramowa na projektowanie umożliwi jej wybranie wykonawców dających rękojmię należytego wykonania prac.
– Następnie w uproszczonych postępowaniach CPK będą oni konkurowali o umowy wykonawcze. Osiągniemy w ten sposób dobór wiarygodnych partnerów, krótszy czas postępowań a wykonawcy przewidywalność portfela zamówień. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. w trwających od ubiegłego roku inwentaryzacjach środowiskowych CPK, w ten sam sposób wybraliśmy już także wykonawców studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych –
mówił wówczas Mikołaj Wild, prezes CPK.12 ofertZainteresowanie udziałem w postępowaniu okazało się bardzo duże. Zgłosiły się do niego nie tylko największe firmy z Polski, ale także wiele podmiotów spoza kraju. W przetargu na prace projektowe złożono w sumie 12 ofert, przez 10 konsorcjów i dwie pojedyncze firmy. W sumie daje to 31 firm: z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej. W przypadku tej ostatniej oferentem jest konsorcjum, w skład którego wchodzą Koreańskie Koleje Państwowe. Pod koniec zeszłego roku informowano o
możliwym zaangażowaniu finansowym Koreańczyków w budowę CPK, a Port Lotniczy Seul-Inczon jest doradcą strategicznym firmy. Widać więc duże zainteresowanie projektem wśród podmiotów z tego kraju.
– Ocena ofert jeszcze trwa, więc za wcześnie na ostateczne podsumowania. Niemniej można już powiedzieć, że przetarg cieszy się dużym zainteresowaniem specjalistycznych biur projektowych z Polski i z zagranicy. I to jest bardzo dobra wiadomość dla przygotowywanych inwestycji kolejowych CPK – podkreśla Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. Dodaje przy tym, że łączna liczba firma potencjalnie zainteresowanych współpracą z CPK jest wielokrotnie większa, ponieważ wykonawcy zgłosili w ofertach nawet po kilkudziesięciu podwykonawców.
Oto pełna lista oferentów w tym postępowaniu.
- Konsorcjum Sweco Polska i Técnica y Proyectos
- Konsorcjum Multiconsult Polska, TPF, Torprojektu i Transprojektu Gdańskiego
- Konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf Geotechnika
- Konsorcjum spółki Systra i Biura Projektowo-Konsultingowego BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś
- Databout
- Konsorcjum Biura Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biura Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz spółki FONON
- Konsorcjum SSF Ingenieure EuroprojektGdańsk, Saitec Schuessler Plan Inżynierzy i Schuessler Plan Ingenieurgesellschaft
- Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskich Kolei Państwowych)
- Konsorcjum BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo
- Konsorcjum Elkol i Mostów Katowice
- Konsorcjum MGGP i Voessing Polska
- Konsorcjum Biura Projektów Metroprojekt i SUD Architekt Polska
Komisja przetargowa analizuje ofertyW tej chwili komisja przetargowa CPK analizuje złożone oferty, żeby w najszybszym możliwym terminie wskazać wykonawców, z którymi podpisana zostanie 8-letnia umowa ramowa na projektowanie. Termin zawarcia umowy zależy od daty uprawomocnienia się oferty, ewentualnych odwołań i przebiegu kontroli UZP.
– Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa – wyjaśnia Majszyk.
Jeśli wszystko pójdzie dobrze spółka będzie miała możliwość zlecania usług projektowych w różnych konfiguracjach w zależności od aktualnych potrzeb (np. albo na dokumentację projektową całego procesu inwestycyjnego albo tylko na wybrane wyżej wspomniane opracowania projektowe).
Zakres postępowaniaPostępowanie dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki, które składają się na prawie 1 800 km nowych linii kolejowych i które mają zostać zrealizowane przez CPK do końca 2034 r. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.
W zakres kolejowych prac projektowych wchodzą m.in. elementy tzw. igreka: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław (wraz z łącznikiem w kierunku Poznania), tzw. CMK Północ (przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Płocka, Włocławka i Trójmiasta) i nowa linia Katowice – Kraków wraz z Węzłem Małopolsko-Śląskim (WMŚ).
Znajdują się tam też odcinki przebiegające przez rejony dziś wykluczone transportowo, np. Ostrołęka – Łomża – Giżycko; Katowice – Jastrzębie-Zdrój – Ostrawa; Łętownia – Rzeszów i Trawniki – Krasnystaw – Zamość.
Warto pamiętać także o tym, że w listopadzie przedstawiciele CPK i Metroprojekt podpisali umowę
na zaprojektowanie przeznaczonego dla kolei dużych prędkości tunelu pod centrum Łodzi.