Chorwackie flagowe linie lotnicze Croatia Airlines kupują sześć nowych samolotów typu airbus A220. To konwersja poprzedniego zamówienia na A320neo, które miały zastąpić stare, ale wciąż latające airbusy A319.
Wybór nastąpił po roku rozważań, podczas których Croatia Airlines wybierały model samolotu, który stanie się podstawą floty. Linie rozważały embraera E2, airbusa A220, a nawet boeinga 737 MAX. Airbusy A220 mają się jednak najlepiej wpisywać w potrzeby przewoźnika.
Croatia Airlines dokonają wymiany całej swojej floty samolotów w ciągu najbliższych czterech lat, zgodnie ze strategią odbudowy działalności przewoźnika po pandemii koronawirusa, która została przyjęta w sierpniu 2021 roku.
Obecnie linie wykonują loty w ramach swojej sieci połączeń przy użyciu sześciu turbośmigłowych bombardierów Dash 8 Q400, pięciu airbusów A319 i większego A320. Chorwackie linie chcą ujednolicić flotę posiadanych samolotów do 2026 roku. Wybór ekonomicznego pod względem kosztów jednostkowych airbusa A220 jako preferowany typ samolotu ma w tym pomóc.
Croatia Airlines kupią sześć zupełnie nowych samolotów, które będą mogły pomieścić 127 (A220-100) i 148 pasażerów (A220-300). Zamówienie ogłoszone we wtorek (4 października) jest jednak jest w rzeczywistości konwersją tego złożonego jeszcze 14 lat temu, kiedy to przewoźnik zdecydował się na zakup A319. W 2015 r. zamówienie zostało przekształcone i w ten sposób pojawiły się A320neo. Chorwaci jednak nie byli do tego zakupu przekonani – zbyt duży samolot nie był dostosowany do lokalnego rynku, który cechuje się dużą sezonowością ruchu.
Negocjacje pomiędzy Croatia Airlines i Airbusem w sprawie zamiany zamówienia z A320neo na A220 trwały jeszcze długo przed tym, jak świat został ogarnięty przez pandemię COVID-19. W wyniku konwersji Croatia Airlines nie stracą wpłaconej wcześnie kaucji w wysokości 10 mln euro.
Na chorwackim wybrzeżu Croatia Airlines nie zdobywają w miesiącach letnich nawet jednej piątej udziału w rynku. Na lotnisku w Zadarze Ryanair ma sieć 45 międzynarodowych tras, podczas gdy Croatia Airlines nie oferują żadnego bezpośredniego kierunku. W Splicie linie konkurują z ponad 40 innymi przewoźnikami.
Linie lotnicze ponoszą straty finansowe od 2017 roku, kiedy to sprzedały cztery pary slotów na lotnisku Londyn-Heathrow, aby pokryć straty operacyjne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.