fot. André Du-pont (Mexico Air Spotters), GFDL 1.2, commons.wikimedia.orgTupolev Tu-204-100E w barwach Cubana de Aviacion
Cubana de Aviación przywróci do czynnej służby nieużywanego od ponad siedmiu lat tupolewa Tu-204. Zbudowany w czasach sowieckich samolot przeszedł ciężkie przeglądy w zakładach producenta w Rosji i wrócił na Kubę.
Brak dostępnych na rynku komponentów do rosyjskich samolotów uniemożliwiał narodowym liniom lotniczym z Kuby przeprowadzanie napraw użytkowanych statków powietrznych. Niemożność dokonywania operacji na otwartym rynku spowodowana była i jest nakładanymi na Kubę sankcjami gospodarczymi przez administrację kolejnych prezydentów Stanów Zjednoczonych, z czego najbardziej dotkliwe sankcje zostały nałożone w czasie, kiedy prezydentem USA był Donald Trump.
W 2019 roku Kuba i Rosja osiągnęły porozumienie, na mocy którego firmy lotnicze z Federacji Rosyjskiej miały przeprowadzić ciężkie pracy konserwacyjne, takie jak: przegląd C i D, samolotów Cubany. W tym czasie flota Cubana de Aviación składa się z dwóch tupolewów 204-100B, dwóch Tu-204-100CE oraz czterech Iljuszynów 96-300.
Jeden z tupolewów 204, o rejestracji CU-T1702, wyleciał do Rosji 4 lipca 2019 r., aby przejść przegląd typu D w zakładzie obsługi technicznej (MRO) Spektr-Avia Technic na lotnisku w Uljanowsku Wostocznym. Samolot ten miał wówczas 16 lat i został zmontowany oraz dostarczony państwowym liniom lotniczym z Karaibów przez rosyjskiego producenta w grudniu 2007 roku. W Rosji, oprócz tupolewów, przebywają także szerokokadłubowe Iljuszyny. Ił-y 96 przechodzą od 15 miesięcy przeglądy konserwacyjne w woroneskich zakładach lotniczych.
CU-T1702, lecąc z Rosji przez Islandię oraz Gander w Kanadzie, wrócił na Kubę 18 września, lecz od tamtego dnia nie wykonał żadnego lotu i przebywa na lotnisku w Varadero. Konkretne trasy, na których ten samolot będzie używany, nie zostały jeszcze ujawnione. Przed uziemieniem Tu-204 latał m.in. do Bogoty, Cancún, Caracas, Meksyku, Santo Domingo i São Paulo. Po wycofaniu tupolewów z eksploatacji, kubańskie linie lotnicze zawarły z Avion Express umowę wet-leasingu airbusów A320. Jednak ze względu na ograniczenia ekonomiczne, które utrudniały pozyskiwanie dolarów i regularne płatności, kontrakt z winy kubańskiego przewoźnika na wniosek Avion Express został anulowany.
W rezultacie Cubana de Aviación zmuszone są dzierżawić od linii Plus Ultra Airlines szerokokadłubowego airbusa A340-300, aby utrzymać regularne połącznia lotnicze między Hawaną a Madrytem i Buenos Aires. Jedynym aktywnym samolotem, jaki lata w barwach Cubana de Aviación, jest ATR 72-500. Turbośmigłowiec realizuje loty krajowe z Hawany do Nueva Gerona. W najbliższym czasie powinny wystartować rejsy międzynarodowe do Wenezueli (Caracas i Porlamar) oraz krajowe do Holguín i Santiago. W tym celu linie wyleasingowały starego boeinga 737.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.