Cubana de Aviación wznowi realizację lotów starym Iljuszynem 96-300. Ostatni tego typu samolot na świecie powrócił na Kubę po 16 miesiącach pobytu w Rosji, gdzie przechodził ciężkie prace konserwacyjne.
Brak dostępnych na rynku komponentów do rosyjskich samolotów uniemożliwiał narodowym liniom lotniczym z Kuby przeprowadzanie napraw użytkowanych statków powietrznych. Niemożność dokonywania operacji na otwartym rynku spowodowana była i jest nakładanymi na Kubę sankcjami gospodarczymi przez administrację kolejnych prezydentów Stanów Zjednoczonych, z czego najbardziej dotkliwe sankcje zostały nałożone, gdy prezydentem USA był Donald Trump.
Powrót do służby rosyjskich samolotów
W 2019 roku Kuba i Rosja osiągnęły porozumienie, na mocy którego firmy lotnicze z Federacji Rosyjskiej miały przeprowadzić ciężkie pracy konserwacyjne, takie jak: przegląd C i D, samolotów Cubany. W tym czasie flota Cubana de Aviación składa się z dwóch tupolewów 204-100B, dwóch Tu-204-100CE oraz czterech Iljuszynów 96-300.
Jeden z tupolewów (CU-T1702) powrócił po 15 miesiącach na Kubę i rozpoczął realizację regularnych krótkodystansowych operacji.
3 grudnia, po 16 miesiącach przebywania w woroneskich zakładach technicznych, gdzie samolot przechodził prace konserwacyjne, Ił 96-300, o rejestracji TU-T1250, powrócił na Kubę. Droga powrotna szerokokadłubowego samolotu wiodła przez stolicę Federacji Rosyjskiej i Gander w Kanadzie, gdzie samolot był dotankowywany. Iljuszyn wylądował ostatecznie w Hawanie w niedzielę o godz. 08:00 czasu lokalnego.
Samolot przeszedł kontrolę systemów bezpieczeństwa i nawigacji. Il 96-300, który został dostarczony kubańskim liniom w 2005 roku, posiada obecnie konfigurację dwuklasową, 18 foteli w klasie biznes oraz 244 siedzeń w klasie ekonomicznej. Kiedy samolot rosyjskiej produkcji przechodził prace naprawcze, Cubana de Aviación wynajęła od hiszpańskich linii lotniczych Plus Ultra airbusa A340-300, aby kontynuowana była realizacja lotów między Hawaną a Madrytem i argentyńskim Buenos Aires.
Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie kubański operator wznowi loty Iljuszynem do stolicy Hiszpanii, gdyż iberyjskie państwo, w wyniku zbrojnego ataku Rosji na Ukrainę, nałożyło ograniczenia wlotu w hiszpańską przestrzeń powietrzną samolotów rosyjskiej produkcji.
Powrót do życia Ił-ów
Ił-96 to długodystansowy samolot szerokokadłubowy, napędzany czterema silnikami Aviadvigatel PS-90, pierwotnie zaprojektowany i zbudowany w Związku Radzieckim przez Woroneskie Stowarzyszenie Produkcji Samolotów. Obecnie producent należy do rosyjskiego konglomeratu United Aircraft Corporation (UAC). Powrót Iljuszyna 96 do floty Cubany następuje w okresie odrodzenia się tego typu samolotów.
Po upadku Związku Radzieckiego Ił-96 miał trudności ze zdobyciem zamówień, ponieważ większość jego niegdyś potencjalnych klientów zdecydowała się zamówić zachodnie samoloty produkowane przez Airbusa i Boeinga. Jednak sankcje nałożone na Federację Rosyjską po inwazji na Ukrainę zmieniły oblicze sytuacji na korzyść Ił-a.
Ze względu na trudności w pozyskiwaniu części zamiennych i przeprowadzaniu właściwej konserwacji, rosyjscy operatorzy statków powietrznych mają trudności z dalszą eksploatacją samolotów wyprodukowanych na Zachodzie. Brak dostępu do części zamiennych spowodował serię niebezpiecznych incydentów.
Władze Federacji Rosyjskiej, widząc problemy lokalnych przewoźników, zintensyfikowały wysiłki na rzecz produkcji rodzimych samolotów, bez konieczności pozyskiwania zachodnich części. Nie tak dawno, bo 1 grudnia, odbył się pierwszy lot najnowszej wersji największego Iljuszyna. Ił 96-400M - nowa wersja Ił-a 96 spędziła w powietrzu kilka godzin.