Cyberbezpieczeństwo nadal pozostaje jedną z najważniejszych inwestycji dokonywanych przez przedstawicieli branży lotniczej. Linie lotnicze i lotniska spodziewają się wzrostu wydatków na technologię zapobiegającą cyberatakom w 2022 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Badanie SITA ujawnia, że 61 proc. linii lotniczych poniesie większe koszty dokonywanych inwestycji, aby bronić się przed atakami hakerów, podczas gdy 55 proc. lotnisk spodziewa się wydać więcej pieniędzy na ten cel. Wydatki linii lotniczych na ten cel w 2021 roku osiągnęły około 31 mld dolarów, co oznacza wzrost w porównaniu z 29 mld dolarów w 2020 roku, a także wzrost w stosunku do oczekiwanych 21 mld dolarów. W zeszłym roku do około pięciu miliardów dolarów wzrosły inwestycje w technologię lotniskową w porównaniu z czterema miliardami dolarów w 2020 roku.
SITA, dostawca usług IT dla branży transportu lotniczego, opublikował wyniki badań branżowych przeprowadzonych w zeszłym roku. Badania dotyczą rozwijających się trendów IT i roli technologii we wspomaganiu odbudowy rynku po globalnym kryzysie spowodowanym pandemią COVID-19.
Biometria, mobilne aplikacje i rozwój chmur
Podczas gdy sektory takie jak biometria, zrównoważony rozwój, weryfikacja cyfrowa i usługi chmur pozostają wysoko na liście priorytetów, cyberbezpieczeństwo to najwyższy priorytet dla przedstawicieli lotnictwa. Według Sergio Colella, prezesa SITA na Europę, inne usługi informatyczne, takie jak aplikacje mobilne dla pilotów i ulepszona, zabezpieczona komunikacja, wspinają się w rankingach pod względem priorytetów, odzwierciedlając potrzebę cyfryzacji samolotu i kokpitu w celu dalszej wydajności. W przypadku lotnisk cyberbezpieczeństwo i usługi w chmurze ponownie odzwierciedlają najważniejsze priorytety wymienione w zeszłorocznym raporcie, chociaż rozwiązania samoobsługowe dla pasażerów zastąpiły w tym roku analizę biznesową.
– Gdy branża wchodzi w fazę odbudowy, porty lotnicze stawiają na pierwszym miejscu nowe usługi IT, koncentrując się na oferowaniu bezproblemowych rozwiązań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, aby poprawić odczucia pasażerów, przy jednoczesnej optymalizacji zasobów i infrastruktury podczas wzrostu ruchu lotniczego – powiedział Colella.
Zrównoważony rozwój
Oprócz skupienia się na rozwiązaniach cyfrowych, zrównoważony rozwój jest również wymieniany jako kluczowy priorytet przez głównych informatyków pracujących dla linii lotniczych i lotnisk w ciągu najbliższych trzech lat. Raport SITA wskazuje, że wykorzystanie nowych technologii telekomunikacji do pomocy liniom lotniczym w ich wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju było nowym priorytetem w 2021 roku. Z badania wynika, że 56 proc. linii lotniczych wdrożyło już technologie, takie jak optymalizacja toru lotu, a 32 proc. planuje wdrożyć je do 2024 roku. Przewoźnicy chcą również zautomatyzować proces weryfikacji stanu zdrowia pasażerów w obliczu pojawiających się informacji o długich kolejkach na lotniskach z powodu nowych wprowadzonych dodatkowych dokumentów wymagających sprawdzenia przez pracowników naziemnej obsługi lotnisk.
Badanie pokazuje, że nieco ponad połowa linii lotniczych (51 proc.) inwestuje w weryfikację pasażerów za pośrednictwem aplikacji mobilnej, podczas gdy prawie połowa, 45 proc., inwestuje w kontrole stanu zdrowia poprzez użycie lotniskowych kiosków w ciągu najbliższych trzech lat. Większość przewoźników priorytetowo traktuje zautomatyzowane procesy weryfikacji stanu zdrowia podczas odprawy, a następnie wygenerowania karty pokładowej czy samego wejścia na pokład statku powietrznego.
Krytyka linii przez klientów
Linie lotnicze były krytykowane w zeszłym roku za to, że nie spełniają cyfrowych oczekiwań swoich konsumentów. Sergio Colella zgadza się, że pasażerowie chcą takich samych cyfrowych rozwiązań podczas podróży, jak w innych sferach swojego życia np. usługi bankowości internetowej. – Linie lotnicze, lotniska i rządy muszą przyspieszyć przyjęcie cyfrowych sposobów pracy. Prosta autoryzacja pasażerów musi być już obowiązkiem. Musi się to odbyć dzięki procesom cyfrowym, które zapewniają skuteczną koordynację między zainteresowanymi stronami – dodał dyrektor SITA na Europę.
W kolejnym raporcie SITA z lipca ubiegłego roku stwierdzono, że automatyzacja będzie jedynym sposobem, w jaki branża może stawić czoła wyzwaniom związanym z odbudową ruchu lotniczego. W najnowszym raporcie wykazano, że obawy związane z spełnieniem oczekiwań konsumentów są najważniejsze dla branży.
Pandemia wyraźnie zmusiła branżę do ponownego skoncentrowania się na podróży pasażera, która powinna być niemalże cyfrowym doświadczeniem, które jest zautomatyzowane, bezpieczne, bezdotykowe lub niskokontaktowe. Widać ogromny nacisk na biometrię. 45 proc. lotnisk planuje zwiększanie jej użycia w 2022 roku.
Linie lotnicze planują kontynuować inwestycje w nowe technologie. Cztery najważniejsze priorytety pozostają niezmienione. Branża koncentruje się na zarządzaniu danymi i modelach biznesowych za pomocą oprogramowania do analizy biznesowej (78 proc.), technologiach wymiany danych (70 proc.) i sztucznej inteligencji (82 proc.).
Wyraźna konieczność
Ogólnie rzecz biorąc, w ostatnich latach zaobserwowaliśmy kilka cyberataków zgłoszonych w branży lotniczej. Sama firma SITA poinformowała na początku zeszłego roku, że padła ofiarą cyberataku, który miał potencjalnie wpływ na wiele linii lotniczych na całym świecie. W ciągu roku odnotowano kilka innych naruszeń, w tym cyberataki w Iranie, Tajlandii, Malezji i Indiach.
Wraz z postępem technologii bezpieczeństwa linie lotnicze i lotniska będą chciały wdrażać najnowsze aktualizacje. Chociaż zagrożenie atakami pozostaje wysokie, inwestycje w najnowsze systemy obrony są priorytetowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.