Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Czartery i niskokosztowce na „Okęciu”. Ile slotów blokują?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Czartery i niskokosztowce na „Okęciu”. Ile slotów blokują?
fot. Piotr Bożyk
Lotnisko Chopina zapycha się, a zewnętrzny koordynator odrzuca tysiące wniosków o nowe sloty. Linie czarterowe i niskokosztowe są na cenzurowanym, gdyż mają blokować rozwój przewoźników sieciowych, w tym LOT-u. Jak jest naprawdę? W zbliżającym się sezonie zimowym owi przewoźnicy otrzymali łącznie 18,5 proc. slotów, podczas gdy w kończącym się lecie odpowiadają za prawie 30 proc. operacji.

Przepustowość warszawskiego portu lotniczego jest na wyczerpaniu. Z taką tezą zgodne są obecne, jak i poprzednie władze Polskich Portów Lotniczych (PPL), które są operatorem Lotniska Chopina, jak i portów w Radomiu i Zielonej Górze. Na „Okęciu” za alokację slotów odpowiada od kilkunastu lat wyspecjalizowany, zewnętrzny podmiot, który co pół roku odrzuca tysiące nowych wniosków o przydział slotów.

Problemy slotowe w Warszawie są faktem, a niemoc w szybkim zwiększeniu zdolności operacyjnych hubu LOT-u jest bolączką, której łatwo rozwiązać się nie da. Co prawda, władze PPL-u zachęcają niskokosztowe, jak i czarterowe linie lotnicze do większego zaangażowania się w dwóch innych portach lotniczych na Mazowszu, lecz przewoźnicy nie kwapią się do przenoszenia oferowania do Modlina i Radomia, argumentując swoje działanie tym, że Lotnisko Chopina jest portem lotniczym vel domem, gdzie zamierzają się rozwijać, a oddanie cennych slotów w ogóle nie wchodzi w grę.

Kończące się lato

O ile zbliżający się sezon zimowy będzie łatwo-trudny operacyjnie, o tyle przyszłoroczne lato będzie – jak stwierdził Andrzej Ilków, prezes PPL – „bardzo problemowe”. W kończącym się lecie koordynator slotowy „Okęcia” alokował ostatecznie liniom lotniczym 99 896 slotów, co odpowiada 82,4 proc. łącznie wnioskowanych praw na starty i lądowania. Airport Coordination Limited odrzucił 30 516 aplikacji. Pasażerskie linie lotnicze otrzymały łącznie 120 003 sloty, udostępniając w sprzedaży 18 827 738 foteli.

Przydzielenie LOT-owi 75 106 slotów pozwoliło na zaoferowanie 10 226 289 miejsc, jak i zagwarantowanie narodowemu przewoźnikowi udział w rynku lotów w Warszawie na poziomie 62 proc. Wizz Airowi alokowano 14 903 sloty, co przewoźnik wykorzystał, udostępniając rekordowe 3 425 540 foteli. Z kolei raczkujący na „Okęciu” Ryanair, oferując regularne loty na sześciu kierunkach, zaoferował 218 176 foteli, uprzednio otrzymawszy 1 140 praw na starty i lądowania.

Enter Air, czyli największym czarterowy przewoźnik na Lotnisku Chopina, mógł przewieźć w sezonie letnim maksymalnie 847 305 pasażerów, otrzymując od koordynatora 14 362 sloty. Udział w rynku prywatnego przewoźnika z Polski wyniósł 12,1 proc. Drugim największym rekreacyjnym operatorem okazały się linie Smartwings Poland (spółka-córka czeskiego operatora), wykorzystując 2 049 slotów i przewożąc maksymalnie 377 361 pasażerów.

Prawo do realizacji operacji czarterowych otrzymały także: Bul Air (30 slotów; 4 440 foteli), Buzz (286; 52 514), Correndon Airlines (152; 28 728), FlyEgypt (352; 65 148), Freebird Airlines (86; 15 480), MAVI GOK Aviation (260; 59 952), Nesma Airlines (54; 9 666), Nouvelair Tunisie (250; 44 250), Skyline Express Airlines (190; 52 250), SkyUp MT Limited (916; 173 124), i Smartwings (217; 40 637).

„Łagodna” zima

Za niecałe dwa tygodnie rozpocznie się lotnicza zima, która potrwa do ostatniej soboty marca 2025 roku. Z zaktualizowanego raportu slotowego dla Lotniska Chopina wynika, że alokowano łącznie 84 045 slotów, co odpowiada 82,4 proc. łącznego zapotrzebowania. Jest to więcej niż deklarowano we wstępnym raporcie. Pasażerskie linie lotnicze udostępnią łącznie 13 400 720 foteli.

Największym przewoźnikiem będzie LOT, który otrzymał 54 525 slotów, oferując 7 580 698 foteli. Udział rynkowy polskiego flagowca będzie wyższy niż w zimie, wynosząc 64 proc. Niskokosztowe linie lotnicze: Ryanair i Wizz Air, otrzymały łącznie 10 975 slotów, z czego węgierskiemu przewoźnikowi, który udostępnił w sprzedaży 2 300 894 foteli, alokowano 9 997 slotów. Z kolei Ryanair przewiezie maksymalnie 185 025 pasażerów. Udział budżetowych przewoźników w warszawskim rynku wyniesie 13,05 proc. (Ryanair: 1,16 proc., a Wizz Air: 11,89 proc.)

Największym czarterowym przewoźnikiem będzie Enter Air, który otrzymawszy 2 273 sloty udostępni 429 552 fotele. Dzięki temu udział w rynku rekreacyjnego operatora wyniesie 2,7 proc. Polskiej spółce Smartwingsa alokowano 1 372 sloty, dzięki czemu linie będą mogły przewieźć maksymalnie 259 308 pasażerów. Udział w rynku wyniesie 1,6 proc. Prawa do realizacji lotów otrzymały także linie lotnicze, takie jak: FlyEgypt (176 slotów; 32 736 foteli), MAVI GOK Aviation (12; 3 392), Nouvelair Tunisie (74; 13 098), Plus Ultra Líneas Aéreas (121; 36 179), Skyline Express Airlines (332; 77 884), i SkyUp MT Limited (232; 43 848).

„Blokowanie” slotów

Reasumując, w zbliżającym się do końca sezonie letnim linie czarterowe „okupowały” 19 252 sloty, co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 15,95 proc. Przewoźnicy niskokosztowi, otrzymując 16 043 praw, generowali 13,36 proc. łącznego ruchu „Okęcia”. Sumując tych operatorów, widać, że w lecie owe linie generowały ruch na poziomie 29,32 proc., co jest efektem alokowania przez koordynatora łącznie 35 195 slotów.

W nachodzącej zimie ruch lotniczy na Lotnisku Chopina troszeczkę wyhamuje. Przewoźnicy czarterowi wygenerują 5,46 proc. całkowitego ruchu – liniom, które realizują loty wakacyjne przyznano 4 592 sloty. Z kolei niskokosztowcy otrzymali 10 975 praw, co wygeneruje około 13,05 proc. ruchu. Łącznie, linie czarterowe i budżetowe opowiadać będą za realizację 15 567 lotów (18,52 proc. wszystkich, pasażerskich operacji).

Przekonanie „tanich” i czarterowych operatorów do przeniesienia się do Modlina i Radomia jest praktycznie niemożliwe, gdyż nie ma narzędzi prawnych, które pozwalałby na odebranie takim przewoźnikom ich slotów. Gdyby jednak władze zdecydowały się na administracyjny podział ruchu to na Lotnisku Chopina, a Komisja Europejska by go zatwierdziła, to w lecie do rozdysponowania wśród przewoźników sieciowych pojawia się nawet 35 tys. slotów, a w zimie około 15,5 tys.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Chopina: Nowy System Identyfikacji Wizualnej (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Nowy System Identyfikacji Wizualnej (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 18 października 2024

Sichuan Airlines na dłużej w Warszawie

Biznes i przemysł

Sichuan Airlines na dłużej w Warszawie

Mateusz Kieruzal 14 października 2024

Lotnisko Chopina: 13,4 mln foteli w zimie. Amsterdam najpopularniejszy

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko Chopina. Ponad 2 mln pasażerów we wrześniu i rekordowe wakacje

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina. Ponad 2 mln pasażerów we wrześniu i rekordowe wakacje

inf. pras. 11 października 2024

Lotnisko Chopina: Ponad 775 tys. pasażerów krajowych

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Ponad 775 tys. pasażerów krajowych

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Lotnisko Chopina zamyka na dwa miesiące drogę startową nr 1

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Chopina: Nowy System Identyfikacji Wizualnej (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Nowy System Identyfikacji Wizualnej (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 18 października 2024

Sichuan Airlines na dłużej w Warszawie

Biznes i przemysł

Sichuan Airlines na dłużej w Warszawie

Mateusz Kieruzal 14 października 2024

Lotnisko Chopina: 13,4 mln foteli w zimie. Amsterdam najpopularniejszy

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko Chopina. Ponad 2 mln pasażerów we wrześniu i rekordowe wakacje

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina. Ponad 2 mln pasażerów we wrześniu i rekordowe wakacje

inf. pras. 11 października 2024

Lotnisko Chopina: Ponad 775 tys. pasażerów krajowych

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Ponad 775 tys. pasażerów krajowych

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Lotnisko Chopina zamyka na dwa miesiące drogę startową nr 1

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5