Partner serwisu
Biznes i przemysł

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390
fot. Piotr Bożyk
Republika Czeska zamierza sfinalizować kontrakt na dwa samoloty transportowe embraer C-390 przed końcem przyszłego miesiąca. Należący do NATO kraj spodziewa się, że pierwszy egzemplarz trafi do służby w 2025 r. Oprócz tego na początku października czeska spółka Aero Vodochody poinformowała o podpisaniu nowej umowy z Embraerem w sprawie rozszerzenia współpracy przemysłowej dotyczącej programu C-390 Millennium.

Minister obrony Jana Cernochova formalnie powiadomiła czeski rząd o planowanym zakupie 2 października, a ministerstwo obrony narodowej wyceniło całkowity koszt programu na 11,3 mld czeskich koron (492 mln dolarów $).

- Planujemy zawrzeć umowę w nadchodzących tygodniach i powinno to nastąpić maksymalnie do końca listopada. Przy początkowej płatności w wysokości 8 mld czeskich koron, która ma zostać dokonana jeszcze w 2024 r., pierwsza maszyna będzie dostępna dla nas już w przyszłym roku - informuje czeskie ministerstwo obrony. Według ostatnich zapowiedzi drugi samolot zostanie dostarczony w 2027 lub 2028 r.

- Rozpoczęliśmy negocjacje w celu podpisania umowy na zakup dwóch samolotów i związanego z nimi wsparcia - poinformował brazylijski producent samolotów. Kontrakt obejmie, poza parą maszyn C-390, urządzenia obsługi naziemnej, pakiet części zamiennych oraz szkolenie personelu. Wybrana konfiguracja samolotów ma obejmować także wyposażenie pozwalające na użycie maszyn w roli samolotów przeciwpożarowych, podskrzydłowe zasobniki z giętkimi przewodami tankującymi, moduły do transportu medycznego (MedEvac), moduł do transportu VIP, a także wyposażenie pozwalające na wykonywanie misji poszukiwawczo-ratowniczych oraz wsparcia sił specjalnych.

Armia Republiki Czeskiej ma długoterminową potrzebę wzmocnienia swojej zdolności do transportu cięższych i większych ładunków na większe odległości oraz zapewnienia transportu ludzi z obszarów kryzysowych. Jak podkreśla czeski MON, dobitnie pokazały to ewakuacje wojsk i ludzi z Afganistanu i Sudanu.

- Rosyjska inwazja na Ukrainę zwiększyła presję na czeską armię, aby jak najszybciej uzyskać niezbędne zdolności. Zauważamy, że sześć obecnie używanych samolotów airbus C295 nie ma wystarczającego zasięgu, podczas gdy dwa airbusy ACJ319 dla VIP nie są wyposażone w systemy obronne - dodaje ministerstwo obrony.

W procesie wyboru nowych samolotów Praga oceniła również wcześniej airbusa A400M i lockheeda C-130J, ale uznała KC-390 za „najbardziej odpowiednie rozwiązanie”.

Umowa przemysłowa

Również 2 października Embraer podpisał umowę o współpracy przemysłowej z czeskim ministerstwem obrony, aby wzmocnić swoje zaangażowanie we współpracę z czeskimi firmami. Ministerstwo obrony szacuje, że podpisana umowa jest warta ponad 82 miliony dolarów $.

Warto dodać, że współpraca obu producentów została zapoczątkowana w 2011 r. Firma Aero Vodochody odpowiada za produkcję tylnej części kadłuba, drzwi załogi oraz desantowych, drzwi awaryjnych, włazów, rampy ładunkowej, a także krawędzi natarcia skrzydeł.

Teraz zakłady Aero Vodochody uzyskały także prawo do wyboru poddostawców na terenie Republiki Czeskiej. Wśród podmiotów, które dołączą do programu, wymienia się LOM Praha (MRO) oraz czeskie uczelnie wyższe.

Umowa o współpracy będzie oznaczać wzrost liczby produkowanych części C-390 i wdrożenie nowych możliwości przemysłowych. Dyrektor generalny LOM Praha, Jiri Protiva, opisuje nową umowę jako „doskonałą okazję do zdobycia znaczącej wiedzy i know-how w zakresie wojskowych samolotów transportowych nowej generacji”. Embraer twierdzi, że umożliwi to również „zbadanie dalszych możliwości w zakresie usług i wsparcia dla C-390”.

Poleciliśmy embraerem C-390 

W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w fotorelacji z tego wydarzenia.

C-390 Millenium

W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". C-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha.

W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.

Oprócz Brazylii na zakup wojskowej konstrukcji Embraera zdecydowały się także Czechy, Portugalia, Niderlandy z Austrią, Węgry oraz Korea Południowa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MSC Air Cargo odebrały pierwszego w pełni własnego B777F

Biznes i przemysł

MSC Air Cargo odebrały pierwszego w pełni własnego B777F

Piotr Bożyk 06 października 2024

A380 Emirates wróci do Pragi

Pasażer i linie lotnicze

A380 Emirates wróci do Pragi

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

LOT. Kolejny boeing 737 MAX 8 lata już z pasażerami

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Kolejny boeing 737 MAX 8 lata już z pasażerami

Piotr Bożyk 02 października 2024

Zobacz również:

Embraer dostarczył siódmego C-390 dla Sił Powietrznych Brazylii

Biznes i przemysł

Embraer dostarczył siódmego C-390 dla Sił Powietrznych Brazylii

Piotr Bożyk 27 września 2024

Avolon przejmuje Castlelake Aviation Limited

Biznes i przemysł

Avolon przejmuje Castlelake Aviation Limited

Piotr Bożyk 28 września 2024

Pierwszy lot embraera C-390 Millennium dla Węgier (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

MSC Air Cargo odebrały pierwszego w pełni własnego B777F

Biznes i przemysł

MSC Air Cargo odebrały pierwszego w pełni własnego B777F

Piotr Bożyk 06 października 2024

A380 Emirates wróci do Pragi

Pasażer i linie lotnicze

A380 Emirates wróci do Pragi

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

LOT. Kolejny boeing 737 MAX 8 lata już z pasażerami

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Kolejny boeing 737 MAX 8 lata już z pasażerami

Piotr Bożyk 02 października 2024

Zobacz również:

Embraer dostarczył siódmego C-390 dla Sił Powietrznych Brazylii

Biznes i przemysł

Embraer dostarczył siódmego C-390 dla Sił Powietrznych Brazylii

Piotr Bożyk 27 września 2024

Avolon przejmuje Castlelake Aviation Limited

Biznes i przemysł

Avolon przejmuje Castlelake Aviation Limited

Piotr Bożyk 28 września 2024

Pierwszy lot embraera C-390 Millennium dla Węgier (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5