Republika Czeska zamierza sfinalizować kontrakt na dwa samoloty transportowe embraer C-390 przed końcem przyszłego miesiąca. Należący do NATO kraj spodziewa się, że pierwszy egzemplarz trafi do służby w 2025 r. Oprócz tego na początku października czeska spółka Aero Vodochody poinformowała o podpisaniu nowej umowy z Embraerem w sprawie rozszerzenia współpracy przemysłowej dotyczącej programu C-390 Millennium.
Minister obrony Jana Cernochova formalnie powiadomiła czeski rząd o planowanym zakupie 2 października, a ministerstwo obrony narodowej wyceniło całkowity koszt programu na 11,3 mld czeskich koron (492 mln dolarów $).
- Planujemy zawrzeć umowę w nadchodzących tygodniach i powinno to nastąpić maksymalnie do końca listopada. Przy początkowej płatności w wysokości 8 mld czeskich koron, która ma zostać dokonana jeszcze w 2024 r., pierwsza maszyna będzie dostępna dla nas już w przyszłym roku - informuje czeskie ministerstwo obrony. Według ostatnich zapowiedzi drugi samolot zostanie dostarczony w 2027 lub 2028 r.
- Rozpoczęliśmy negocjacje w celu podpisania umowy na zakup dwóch samolotów i związanego z nimi wsparcia - poinformował brazylijski producent samolotów. Kontrakt obejmie, poza parą maszyn C-390, urządzenia obsługi naziemnej, pakiet części zamiennych oraz szkolenie personelu. Wybrana konfiguracja samolotów ma obejmować także wyposażenie pozwalające na użycie maszyn w roli samolotów przeciwpożarowych, podskrzydłowe zasobniki z giętkimi przewodami tankującymi, moduły do transportu medycznego (MedEvac), moduł do transportu VIP, a także wyposażenie pozwalające na wykonywanie misji poszukiwawczo-ratowniczych oraz wsparcia sił specjalnych.
Armia Republiki Czeskiej ma długoterminową potrzebę wzmocnienia swojej zdolności do transportu cięższych i większych ładunków na większe odległości oraz zapewnienia transportu ludzi z obszarów kryzysowych. Jak podkreśla czeski MON, dobitnie pokazały to ewakuacje wojsk i ludzi z Afganistanu i Sudanu.
- Rosyjska inwazja na Ukrainę zwiększyła presję na czeską armię, aby jak najszybciej uzyskać niezbędne zdolności. Zauważamy, że sześć obecnie używanych samolotów airbus C295 nie ma wystarczającego zasięgu, podczas gdy dwa airbusy ACJ319 dla VIP nie są wyposażone w systemy obronne - dodaje ministerstwo obrony.
W procesie wyboru nowych samolotów Praga oceniła również wcześniej airbusa A400M i lockheeda C-130J, ale uznała KC-390 za „najbardziej odpowiednie rozwiązanie”.
Umowa przemysłowa
Również 2 października Embraer podpisał umowę o współpracy przemysłowej z czeskim ministerstwem obrony, aby wzmocnić swoje zaangażowanie we współpracę z czeskimi firmami. Ministerstwo obrony szacuje, że podpisana umowa jest warta ponad 82 miliony dolarów $.
Warto dodać, że współpraca obu producentów została zapoczątkowana w 2011 r. Firma Aero Vodochody odpowiada za produkcję tylnej części kadłuba, drzwi załogi oraz desantowych, drzwi awaryjnych, włazów, rampy ładunkowej, a także krawędzi natarcia skrzydeł.
Teraz zakłady Aero Vodochody uzyskały także prawo do wyboru poddostawców na terenie Republiki Czeskiej. Wśród podmiotów, które dołączą do programu, wymienia się LOM Praha (MRO) oraz czeskie uczelnie wyższe.
Umowa o współpracy będzie oznaczać wzrost liczby produkowanych części C-390 i wdrożenie nowych możliwości przemysłowych. Dyrektor generalny LOM Praha, Jiri Protiva, opisuje nową umowę jako „doskonałą okazję do zdobycia znaczącej wiedzy i know-how w zakresie wojskowych samolotów transportowych nowej generacji”. Embraer twierdzi, że umożliwi to również „zbadanie dalszych możliwości w zakresie usług i wsparcia dla C-390”.
Poleciliśmy embraerem C-390
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.
C-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". C-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha.
W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował na
samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz Brazylii na zakup wojskowej konstrukcji Embraera zdecydowały się także
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Węgry oraz
Korea Południowa.