Partner serwisu
Biznes i przemysł

Czechy podpisały kontrakt na dwa embraery C-390

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Republika Czeska sfinalizowała dziś (25 października) kontrakt na dwa samoloty transportowe embraer C-390. Należący do NATO kraj spodziewa się, że pierwszy egzemplarz trafi do służby już w 2025 r. Oprócz tego czeska spółka Aero Vodochody podpisała wcześniej nową umową z Embraerem w sprawie rozszerzenia współpracy przemysłowej dotyczącej programu C-390 Millennium.

Umowa została podpisana w imieniu strony czeskiej przez Lubora Koudelkę, dyrektora naczelnego sekcji uzbrojenia i zakupów czeskiego MON, a w imieniu Embraera przez Marcio Eduardo Regisa Monteiro, dyrektora handlowego i Rubensa A. de Figueiredo Mauada, dyrektora ds. marketingu. Czeski MON wycenił całkowity koszt programu na 11,3 mld czeskich koron (492 mln dolarów amerykańskich).

Według ostatnich zapowiedzi pierwszego C-390 można się spodziewać w Czechach już w połowie 2025 r. natomiast drugi samolot zostanie dostarczony w 2027 lub 2028 r.

Kontrakt obejmuje, poza parą maszyn C-390, urządzenia obsługi naziemnej, pakiet części zamiennych oraz szkolenie personelu. Wybrana konfiguracja samolotów zawiera także wyposażenie pozwalające na użycie maszyn w roli samolotów przeciwpożarowych, podskrzydłowe zasobniki z giętkimi przewodami tankującymi, moduły do transportu medycznego (MedEvac), moduł do transportu VIP, a także wyposażenie pozwalające na wykonywanie misji poszukiwawczo-ratowniczych oraz wsparcia sił specjalnych.

Armia Republiki Czeskiej ma długoterminową potrzebę wzmocnienia swojej zdolności do transportu cięższych i większych ładunków na większe odległości oraz zapewnienia transportu ludzi z obszarów kryzysowych. Jak podkreśla czeski MON, dobitnie pokazały to ewakuacje wojsk i ludzi z Afganistanu i Sudanu.

- Rosyjska inwazja na Ukrainę zwiększyła presję na czeską armię, aby jak najszybciej uzyskać niezbędne zdolności. Zauważamy, że sześć obecnie używanych samolotów airbus C295 nie ma wystarczającego zasięgu, podczas gdy dwa airbusy ACJ319 dla VIP nie są wyposażone w systemy obronne - dodaje ministerstwo obrony.

W procesie wyboru nowych samolotów Praga oceniła również wcześniej airbusa A400M i lockheeda C-130J, ale uznała samolot C-390 za „najbardziej odpowiednie rozwiązanie”.

Umowa przemysłowa

Również 2 października Embraer podpisał umowę o współpracy przemysłowej z czeskim ministerstwem obrony, aby wzmocnić swoje zaangażowanie we współpracę z czeskimi firmami. Ministerstwo obrony szacuje, że podpisana umowa jest warta ponad 82 miliony dolarów $.

Warto dodać, że współpraca obu producentów została zapoczątkowana w 2011 r. Firma Aero Vodochody odpowiada za produkcję tylnej części kadłuba, drzwi załogi oraz desantowych, drzwi awaryjnych, włazów, rampy ładunkowej, a także krawędzi natarcia skrzydeł.

Teraz zakłady Aero Vodochody uzyskały także prawo do wyboru poddostawców na terenie Republiki Czeskiej. Wśród podmiotów, które dołączą do programu, wymienia się LOM Praha (MRO) oraz czeskie uczelnie wyższe.

Umowa o współpracy będzie oznaczać wzrost liczby produkowanych części C-390 i wdrożenie nowych możliwości przemysłowych. Dyrektor generalny LOM Praha, Jiri Protiva, opisuje nową umowę jako „doskonałą okazję do zdobycia znaczącej wiedzy i know-how w zakresie wojskowych samolotów transportowych nowej generacji”. Embraer twierdzi, że umożliwi to również „zbadanie dalszych możliwości w zakresie usług i wsparcia dla C-390”.

Poleciliśmy embraerem C-390 

W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w fotorelacji z tego wydarzenia.

C-390 Millenium

W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". C-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha.

W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.

Oprócz Brazylii na zakup wojskowej konstrukcji Embraera zdecydowały się także Czechy, Portugalia, Niderlandy z Austrią, Węgry oraz Korea Południowa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: W październiku więcej dostaw, mniej zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W październiku więcej dostaw, mniej zamówień

Piotr Bożyk 09 listopada 2024

Air Canada przywróci do latania dwa boeingi B767-300

Pasażer i linie lotnicze

ATR: Rise Air pionierem wejścia wersji -600 do Kanady

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Embraer: W Q3 duże wzrosty przychodów i portfela zamówień

Biznes i przemysł

Embraer: W Q3 duże wzrosty przychodów i portfela zamówień

Piotr Bożyk 10 listopada 2024

Embraer w Q3 z dużymi wzrostami portfela zamówień i dostaw

Biznes i przemysł

Embraer E190F E-Freighter z certyfikatem typu od FAA

Biznes i przemysł

Embraer E190F E-Freighter z certyfikatem typu od FAA

Piotr Bożyk 11 października 2024

Pozostałe z wątku:

Airbus: W październiku więcej dostaw, mniej zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W październiku więcej dostaw, mniej zamówień

Piotr Bożyk 09 listopada 2024

Air Canada przywróci do latania dwa boeingi B767-300

Pasażer i linie lotnicze

ATR: Rise Air pionierem wejścia wersji -600 do Kanady

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Embraer: W Q3 duże wzrosty przychodów i portfela zamówień

Biznes i przemysł

Embraer: W Q3 duże wzrosty przychodów i portfela zamówień

Piotr Bożyk 10 listopada 2024

Embraer w Q3 z dużymi wzrostami portfela zamówień i dostaw

Biznes i przemysł

Embraer E190F E-Freighter z certyfikatem typu od FAA

Biznes i przemysł

Embraer E190F E-Freighter z certyfikatem typu od FAA

Piotr Bożyk 11 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5