Prace nad najbardziej skomplikowanym odcinkiem połączenia kolejowego pomiędzy centrum Pragi a lotniskiem im. Václava Havla mogą być kontynuowane, po wycofaniu wniosku przeciwko niemu, który złożony został w Urzędzie Ochrony Konkurencji – podał w czwartek serwis iDnes.cz. Jednak jeszcze kilka lat przed wprowadzeniem takiego połączenia.
Warunki przetargu dyskryminujące
Firma Pro Cedop wniosła skargę na planowaną budowę odcinka linii kolejowej między Veleslavín i Výstaviště. Wniosek jednak został ostatecznie wycofany. Z deklaracji Pro Cedop wynika, iż petycja została odrzucona przez Urząd Ochrony Konkurencji.
Petr Šlegr z grupy doradców kolejowych Cedop (z Centrum Efektywnego Transportu), który kontroluje Pro Cedop, powiedział, że władza antymonopolowa postępowała w podobny sposób jak podczas poprzedniego sporu o linię dużych prędkości między Pragą a Břeclavem, kiedy zapytno pięć czeskich przedsiębiorstw, czy uważają proponowane warunki za dyskryminujące, czy nie.
Cedop twierdzi, że warunki projektu są rzeczywiście dyskryminujące i są ustalane w taki sposób, aby niekorzystnie wpływać na firmy spoza Czech.
Pociągi jadące z lotniska i pobliskiego Kladna powinny przejść przez dwa tunele o długości około trzech kilometrów na głębokości około 80 metrów między Veleslavín i Výstaviště.
Jednak tylko jeden wnioskodawca, lokalne konsorcjum Metroprojekt i Sudop Praha, złożyło ofertę przetargową.
Rzecznik Administracji Infrastruktury Kolejowej powiedział, że spodziewa się podpisania umowy z konsorcjum w niedalekiej przyszłości.
Połączenie jak pieśń przyszłości
Połączenie kolejowe z praskim lotniskiem jest omawiane od ponad dwóch dekad. Rzeczywiście, rada miejska zatwierdziła połączenie kolejowe dużych prędkości w 1996 roku.
Obecny plan jest znacznie mniej ambitny. Zakłada on bowiem budowę zelektryfikowanego dwuścieżkowego łącza, które wymagałoby również modernizacji istniejącej linii do Kladno.
Projekt, którego koszt przekroczy 30 miliardów CZK, ma na celu skrócenie czasu podróży między lotniskiem a centrum miasta. Pociągi powinny dotrzeć do Veleslavín (skąd odjeżdżają autobusy na lotnisko) z lotniska w ciągu 11 minut, a do centrum miasta w ciągu 25 minut.
Skonstruowanie takiej usługi będzie wymagać zmian w planie rozwoju stolicy, co oznacza, że rozpoczęcie prac budowlanych przed 2025 rokiem jest mało prawdopodobne.
Oznacza to tyle, że marzenie o 25-minutowych podróżach kolejowych do i z lotniska najprawdopodobniej nie nastąpi przed 2028 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.