Czerwiec, czyli pierwszy miesiąc szczytu sezonu letniego na półkuli północnej, odznaczał się wzrostem popytu na przewozy pasażerskie, poinformowało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). W danych Zrzeszenia da się jednak zauważyć problem, z którym musi się mierzyć branża lotnicza.
Ogółem popyt na przewozy pasażerskie mierzony w pasażerokilometrach (RPK) wzrósł w czerwcu o 9,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem przed rokiem. Oferowanie (ASK) wzrosło o 8,5 proc. rok do roku, przekładając się na 0,5 pp. wzrost średniego współczynnika wypełnienia, który w ostatnim miesiącu pierwszego półrocza osiągnął poziom 85 proc.
New data reveals total passenger demand in June increased 9.1% YoY
“Demand grew across all regions as the peak Northern summer travel season began in June." -Willie Walsh, IATA’s Director General.
Popyt na międzynarodowych trasach lotniczych wzrósł o 12,3 proc. rok do roku, przy 12,7 proc. wzroście oferowania, podczas gdy popyt na trasach krajowych wzrósł o 4,3 proc, przy 2,1 proc. wzroście oferowania. W obu kategoriach średni poziom wypełnienia lotów wynosił 85 proc.
Azja motorem wzrostów
Niezmiennie od miesięcy, to Region Azji-Pacyfiku, największy rynek lotniczy świata odpowiadający 31,7 proc. globalnego rynku lotniczego, nadawał tempa dynamice wzrostu popytu na trasach międzynarodowych, odnotowując w czerwcu 22,6 proc. wzrostu rok do roku. W czerwcu oferowanie w regionie wzrosło o 22,9 proc., a średni współczynnik wypełnienia spadł o 0,2 pp do poziomu 83 proc. Warte odnotowania jest to, iż największą, 38,1 proc. dynamikę wzrostu odnotowano na trasach łączących Azję z Afryką.
Solidną, 9,1 proc. dynamiką wzrostu na trasach międzynarodowych w czerwcu mogli się poszczycić się przewoźnicy z Europy. Oferowanie na kontynencie wzrosło o 9,8 proc., natomiast średni współczynnik wypełnienia spadł o 0,6 pp do poziomu 87,4 proc., jednego z najlepszych pośród wszystkich regionów.
Problem widoczny w danych
Właśnie dane dotyczące średniego współczynnika wypełnienia oferują nam wgląd w największy problem, z którym obecnie boryka się branża lotnicza na świecie. Opóźnienia dostaw samolotów i idące za tym opóźnienia wzrostu oferowania nie nadążające za wzrostem popytu, wprowadzając do branży element nieprzewidywalności. Na razie rozwiązaniem dla wielu linii lotniczych jest poprawa wykorzystania samolotów obecnie służących we flotach.
- W momencie rozpoczęcia szczytu sezonu letniego na półkuli północnej w czerwcu popyt wzrósł we wszystkich regionach. Przy wzroście oferowania nie nadążającym za popytem mogliśmy zaobserwować bardzo silny średni współczynnik wypełnienia na poziomie 85 proc. odnotowany zarówno w krajowych jak i międzynarodowych operacjach lotniczych. Operowanie z tak wysokim wypełnieniem jest dobre, ale jednocześnie wiąże się z wyzwaniami. W tej sytuacji bardzo ważne jest by wszystkie podmioty w branży działy równie efektywnie, tak by zminimalizować opóźnienia i planowo dowieźć podróżnych do celu ich podróży - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.