W przyszłym tygodniu wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia Radę Ministrów w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących Centralnego Portu Komunikacyjnego, do których została dopisana m.in. planowana infrastruktura wojskowa.
– Uwzględnienie części wojskowej w rozporządzeniu dotyczącym CPK nie jest żadnym zaskoczeniem i wynika z dotychczasowych konsekwentnie wdrażanych założeń – powiedział Rynkowi Lotniczemu Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Plan Generalny Portu Solidarność zakłada powstanie infrastruktury wojskowej w etapie drugim pierwszej fazy budowy CPK. Założenia projektowe i szczegóły zagospodarowania znajdują się w gestii Ministerstwa Obrony Narodowej.
– Z punktu widzenia interesów Polski potrzebne jest lotnisko o dużej przepustowości, operujące w trybie 24/7, możliwe do wykorzystania także w celach wojskowych, przystosowane do obsługi cargo, podłączone w sposób przemyślany do autostrad i sieci kolejowej – wyjaśnił Majszyk.
Rzecznik CPK podkreślił, że w obecnej sytuacji geopolitycznej, nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że projektowane inwestycje lotniskowe i kolejowe Portu Solidarność to powinna być infrastruktura podwójnego przeznaczenia (Dual Use), czyli cywilna, ale z możliwością wykorzystania w celach wojskowych. – Takie inwestycje przyczynią się do zwiększenia tzw. mobilności wojskowej na wschodniej flance NATO, dlatego planujemy je w ścisłej współpracy z MON i Sztabem Generalnym – dodał Majszyk.
Przypomnijmy, że Faza 1, etap 2 planu generalnego CPK zakłada od ok. 2035 roku aż do wyczerpania przepustowości (
co według IATA nastąpi ok. 2045 roku) układ dwóch równoległych dróg startowych z infrastrukturą umożliwiającą realizację ok. 390 tys. operacji lotniczych rocznie, a także terminal dostosowany do przepustowości 50 mln pasażerów rocznie. Potem lotnisko ma być znów rozbudowane w zależności od stale aktualizowanych prognoz i obserwacji rynku.
Powierzchnia nowego lotniska obejmie blisko 2700 ha w ramach fazy pierwszej. Na północy granica przebiegnie w rejonie miejscowości Szymanów i Kaski. W tej części przewidziana jest infrastruktura dla lotnictwa ogólnego (tzw. General Aviation), a także infrastruktura wojskowa. Jej planowanie i zagospodarowanie znajduje się w gestii MON we współpracy z CPK.
Rozbudowa Portu Solidarność w ramach Fazy 1, etapu 2 będzie też dotyczyła kolejnych inwestycji wewnątrz strefy zastrzeżonej, takich jak: terminal, płyty postojowe, część cargo, infrastruktura do serwisowania samolotów (MRO) itd. Oba etapy Fazy 1 będą realizowane na podstawie decyzji środowiskowej, dla której spółka CPK w ubiegłym roku złożyła wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie. W tej chwili trwa zaawansowana procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.