Polskie Linie Lotnicze LOT będą latać z Warszawy do Ostrawy przynajmniej pięć razy w tygodniu do marca 2026 roku. Czeski Kraj Morawsko-Śląski będzie w części finansować te loty, które są dla niego ważne z punktu widzenia biznesowego.
Jak wynika z treści artykułu opublikowanego
na portalu zdopravy.cz, Kraj Morawsko-śląski łącznie przekaże LOTowi 4,3 mln euro za loty przez prawie 3 lata (do marca 2026 włącznie). Umowa znalazła się w finansowej rubryce „promocja regionu”. W teorii więc czescy samorządowcy płacą za np. baner reklamowy na stronie internetowej LOTu, spot reklamowy w systemie rozrywki pokładowej czy za reklamę regionu na kadłubach dwóch samolotów.
LOT po raz pierwszy miał zaczął latać do Ostrawy w końcu marca 2020 roku, ale ostatecznie połączenie ruszyło kilka miesięcy później. LOT organizował też loty w łączonej relacji Warszawa – Ostrawa – Praga, wracając później do relacji Warszawa – Ostrawa. Jak informuje portal zdopravy.cz, nawet w niewielkich Embraerach 175, zabierających na pokład maksymalnie 82 pasażerów, w grudniu 2022 zajmowano średnio 30% miejsc w samolotach tej relacji. Dlatego tylko dopłata ze strony samorządu morawsko-śląskiego jest w stanie zagwarantować, że samoloty Warszawa – Ostrawa będą wciąż latały.
Biznesmeni z Azji chcą samolotu
Nasi czescy koledzy dokładnie sprawdzili jakie sformułowania zawiera uzasadnienie podpisania umowy między zarządem kraju (to odpowiednik polskiego zarządu urzędu marszałkowskiego) a PLL LOT. Region tłumaczy kontrakt tym, że kontakt z polską linią lotniczą daje Ostrawie dostęp do międzynarodowej siatki połączeń w warszawskim hubie. Zwracają uwagę na azjatyckie destynacje Lotniska Chopina. Ich zdaniem poprawia to dostępność inwestycyjną regionu. Nie można odmówić temu sensu, bowiem w rejonie Ostrawy w Nošovicach, działa duża fabryka Hyundaia, podobna znajduje się po sąsiedzku w Żylinie na Słowacji. Inwestorzy z Azji wymagali możliwości łatwego dostania się do swoich przedsiębiorstw.
– Biorąc pod uwagę grupę docelową, którą są przede wszystkim inwestorzy zagraniczni, musiał to być przewoźnik lotniczy, który świadczy również usługi dla klientów biznesowych i nie koncentruje się wyłącznie na pasażerach wrażliwych na cenę – czytamy w oświadczeniu regionu.
Pociągi kursują często, ale...
Do tej porty Kraj Morawsko-Śląski płacił Lotowi około 20 tysięcy koron za każdy lot. To ponad 3,7 tys. złotych. Jednocześnie region w ramach własnych możliwości reklamuje loty do Warszawy. Banery promocyjne można znaleźć na lotnisku, na portalach turystycznych, zachęty do podróży do polskiej stolicy słuchać także w radio.
Bilet lotniczy z Warszawy do Ostrawy w kategorii ekonomicznej to wydatek rzędu 208 złotych, jeśli taki bilet kupimy z około 2 tygodniowym wyprzedzeniem. Podróż trwa godzinę i 5 minut. Dla porównania - z Warszawy codziennie kursuje osiem par pociągów do Ostawy. Promocyjne bilety można kupić już za 62 złote, przeważnie są jednak dwukrotnie droższe. Co gorsza, niektórych z nich nie kupimy przez stronę PKP Intercity – potrzebna jest do tego aplikacja spółki, lub wizyta na stronie Kolei Czeskich. Najszybszy pociąg z Warszawy do Ostrawy jedzie obecnie w 4 i pół godziny.