Samolot szkolno-bojowy L-39NG produkowany przez czeskie Aero Vodochody może być już eksploatowany na całym świecie. Nowo uzyskana nieograniczona certyfikacja typu dla odrzutowca treningowego Aero L-39NG, która trwała ponad 5 lat, jest głównym wymogiem do rejestracji samolotu przez nowych klientów.
Pierwszy seryjnie produkowany L-39NG ma polecieć do końca 2022 r. Negocjacje z kolejnymi potencjalnymi klientami rozpoczęły się na niedawno zakończonych targach Farnborough Airshow 2022.
- Aero L-39NG to nowoczesny, wydajny i skuteczny samolot szkolno-bojowy przeznaczony do pełnegoo szkolenia pilotów współczesnych sił powietrznych. Samolot jest następcą modelu L-39C, który był wykorzystywany do szkolenia tysięcy zawodowych pilotów na całym świecie. Nowo uzyskana nieograniczona certyfikacja typu dla L-39NG potwierdza, że ten najnowocześniejszy samolot przewyższa swojego poprzednika. Wszyscy w Aero jesteśmy pewni, że L-39NG będzie w przyszłości odnosił duże sukcesy. To pozytywna wiadomość nie tylko dla Aero, ale dla całego czeskiego przemysłu lotniczego, który jest mocno zaangażowany w rozwój i produkcję L-39NG - powiedział Viktor Sotona, prezes i dyrektor generalny Aero Vodochody.
Czeski odrzutowy samolot szkolno-bojowy L-39NG wykorzystuje najnowsze technologie produkcyjne i nowoczesne wyposażenie. Awionika samolotu jest dobrze dostosowana do szkolenia pilotów myśliwców czwartej i piątej generacji. Samolot jest wyposażony także w szeroki zakres nowoczesnych technologii symulacyjnych, w tym pełną integrację z wysoce zaawansowanym centrum symulacji taktycznej, co zwiększa ogólną efektywność szkolenia.
- Produkcja seryjna L-39NG przebiega na pełnych obrotach. Dzięki podpisanym już kontraktom oraz utrzymującemu się wysokiemu zainteresowaniu naszymi samolotami szkoleniowymi, nasze moce produkcyjne będą w pełni wykorzystane co najmniej do 2025 r. Obecnie Aero prowadzi zaawansowane negocjacje w sprawie dostawy L-39NG do kilku klientów w Europie, Afryce i Azji. Ponadto, nowe dialogi z potencjalnymi klientami i partnerami rozpoczęły się na niedawno zakończonych targach lotniczych Farnborough Air Show w Wielkiej Brytanii. W porównaniu z konkurentami z Włoch, Korei Południowej czy USA, L-39NG jest bardzo przystępnym cenowo, a przede wszystkim długotrwale niezawodnym rozwiązaniem wielozadaniowym dla nowoczesnych sił powietrznych. Całkowicie nowe elementy konstrukcyjne pozwalają na ciągłą modernizację L-39NG zgodnie z wymaganiami klienta, zwłaszcza na poziomie systemów łączności i awioniki. Jest to dziś kluczowe dla udanej, długoterminowej współpracy z narodowymi siłami powietrznymi - powiedział Filip Kulštrunk, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w Aero Vodochody.
Pełna certyfikacja Aero L-39NG jest wynikiem ponad pięciu lat rozwoju i testów w kilku etapach.
Certyfikat typu potwierdza, że samolot został opracowany zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i normami lotniczymi, a tym samym jest bezpieczny dla standardowych operacji lotniczych. Każdy nowo wyprodukowany samolot tego typu może automatycznie otrzymać ważne świadectwo zdatności do lotu, otrzymać znak rejestracyjny i zostać wpisany do rejestru lotniczego.
- Piloci doceniają doskonały widok z kokpitu oraz wysoki poziom ochrony w przypadku awaryjnego lądowania lub katastrofy. Wynika to z tradycyjnej solidności konstrukcji samolotu, która jest oparta na L-39. Główne zalety L-39NG to całkowicie nowa konstrukcja samolotu zgodna z nowoczesnymi technologiami (np. zastosowanie części kompozytowych, ulepszony widok z kabiny, tankowanie w punkcie centralnym itp.) oraz wysoce niezawodny silnik FJ44-4M. W rezultacie nasz samolot osiąga najlepsze w klasie koszty operacyjne, zasięg i wytrzymałość - dodaje Jaromír Lang, główny projektant L-39NG.
Certyfikat dla L-39NG został wydany przez Wojskowy Urząd Lotniczy (MAA-CZE), dzięki czemu jest w pełni kompatybilny ze wszystkimi wymogami i systemami w Unii Europejskiej i NATO. Certyfikacja nie ma ograniczeń czasowych i jest ważna przez cały okres produkcji L-39NG.